aktiv i julestria

Aktiv i julestria

Husker du å holde deg aktiv i julestria? Desember er her og for mange av oss er det en måned full av planer, ting som må ordnes og gaver som må kjøpes inn. Dagene blir fulle og da er det ofte vanskelig å prioritere fysisk aktivitet. Vi har samlet noen tips som kan hjelpe deg å bli mer aktiv i julestria – bare les videre!

Litt aktiv i julestria er bedre enn ingenting

Det er enormt viktig å kose seg, være sosial og nyte førjulstiden – ikke bare la den være preget av stress. Derfor er det også viktig å ikke legge for mye press på seg selv, spesielt når det gjelder aktivitetsnivået. Kanskje du pleier å trene fire ganger i uken og ser at du ikke rekker mer enn to de neste ukene, og det er helt greit! Gjennomfør de treningsøktene som du har tid og lyst til, og du vil merke at du får mer energi av dem.

Men det skal sies at man er nødt til å prioritere for å få inn aktivitet i det hele tatt i travle tider. Planlegg ukene frem mot jul, legg inn treningsøkter der det passer, og gjennomfør de øktene du har planlagt. Om du ikke får plass til en lang treningsøkt, så prøv i det minste å sette av en halvtime hver dag til å være aktiv!

aktiv i julestria
Bilde av cottonbro fra Pexels

Tips til å være aktiv i julestria

Her har vi samlet noen tips til å holde på aktiviteten gjennom tiden før jul. Noen ganger gjelder det å tenke alternativt for å holde deg fysisk aktiv i en travel tid!

1. Snik inn litt fysisk aktivitet i adventsaktivitetene

Det er fullt mulig å snike inn fysisk aktivitet i adventsaktiviteter. Mange har aktivitetsluker i barnas adventskalendre, som for eksempel akedag eller skøytetur. Dette er perfekte anledninger til å få inn en god økt til deg selv også! Løp opp og ned akebakkene sammen med barna eller ta noen runder rundt skøytebanen!

2. Få opp pulsen under julerengjøringen

Det er mange som bruker førjulstiden på å rengjøre huset og gjøre klart til julefeiring og avslapping. Hva med å øke tempoet litt når du vasker? Skru opp musikken på full guffe og dans deg gjennom julevasken. Det vil garantert gi både høy puls og mye svette!

3. Lag aktive planer sammen

Det er ofte planer om å være sosial som preger førjulstiden, så hva med å være sosial og samtidig gjøre en aktivitet? Ta en skitur, en økt på treningssenter eller gå en kveldstur – dette er fine måter å være sosial på samtidig som man er aktiv.

4. Gjør bakedagen til en styrkeøkt

Glem kjøkkenmaskinen og gjør bakedagen til en ordentlig styrkeøkt! Det er tungt å elte, kjevle og piske, så hva med å prøve å gjøre det for hånd i stedet for med kjøkkenmaskinen? Du vil få kjørt muskulaturen og samtidig unnagjort bakingen!

5. Se julefilmer og lag aktive leker

Noen filmer hører julen til og må ses før desember er omme. Slike julefilmer er perfekte å gjøre til en aktiv lek. Sett opp noen regler før du starter filmen og gjør ulike øvelser hver gang noe spesifikt skjer eller sies i løpet av filmen! Du kan for eksempel ta fem knebøy hver gang noen nevner ordet «jul» i løpet av filmen. Du kan også ta fem utfall hver gang man ser julelys på skjermen. Og for eksempel fem burpees hver gang det er en julenisselue med i filmen. Her er det kun fantasien som setter stopper og det kan bli ordentlig slitsomt dersom man setter opp mange regler eller har regler på ting som oppstår ofte. Men det er veldig gøy, og kan gjerne gjøres til en sosial aktivitet med andre!

Har du lyst til å ta med deg en venn på trening?

Vi elsker førjulstiden hos Nr1 Fitness og gir alle våre medlemmer en liten førjulsgave: ta med deg en du kjenner på trening frem til jul – helt gratis og uten forpliktelser! Kom innom et av våre fullskalasentre for å registrere dere, og din venn kan trene så mange ganger de vil frem til jul. Her finner du ditt nærmeste treningssenter. Er du ikke medlem hos oss og kjenner heller ingen som er det? Da anbefaler vi at du registrerer deg for en gratis prøvetime! Du kan også bli medlem her eller klikke på knappen under for å bli medlem. Velkommen til oss for en koselig advent!