Bevegelighetstrening - Yoga

Bevegelighetstrening

Bevegelighetstrening er et nyttig verktøy for de aller fleste for å øke bevegeligheten i leddene. Med økt bevegelighet blir dagligdagse oppgaver enklere, og man kan oppleve at hverdagen blir lettere. Med større utslag i leddene blir det også enklere å gjennomføre enkelte styrkeøvelser. Vi anbefaler derfor å legge inn bevegelighet i ditt treningsprogram tre ganger i uken for å øke bevegeligheten.

Hva er bevegelighetstrening?

Bevegelighetstrening er tøying, eller stretching, satt i system. Hovedoppgaven med slik trening er å øke utslaget i leddene dine. Det kalles ofte også mobilitetstrening, og innebærer at man bruker god tid på hver enkelt øvelse for å oppnå større bevegelsesutslag over tid. Du stiller kroppen nøye utvalgte posisjoner som utfordrer leddutslaget, og holder posisjonen en stund før du slipper opp. Dette kalles statisk bevegelighet. (1) Hvis du for eksempel øver minst tre ganger i uken på å nå helt til gulvet med hendene når du står med strake bein, vil du etter hvert merke at du kommer nærmere og nærmere gulvet med håndflatene dine. Dette er bevegelighetstrening.

Tøying og bevegelighetstrening er ofte begreper som brukes om hverandre, men forskjellen mellom dem er at bevegelighetstreningen er målrettet trening for å oppnå bedre bevegelighet. Man bruker tøyeøvelser for å trene bevegeligheten. Men generelt sett refererer man til tøying når man snakker om enkle øvelser som gjøres før eller etter en treningsøkt, enten som oppvarming eller en rolig avslutning på økten. (2)

Bevegelighetstrening - Tøying

Effekten av bevegelighetstrening

Det er dessverre lite forskning som undersøker sammenhengen mellom bevegelighet og blant annet helse og prestasjon. Det gjør at man enda ikke vet så mye om hvilken effekt bevegelighetstrening har, men det er godt dokumentert at jevnlig trening av bevegeligheten gir et større bevegelighetsutslag i de fleste ledd. Inaktivitet og stillesitting er ofte en årsak til at man har lav bevegelighet, og gjør at kroppen føles stiv. Stivhet i kroppen kan føre til smerter over tid, og er en god grunn til å gjøre bevegelighetstrening til en del av treningsplanen din.

Det er anbefalt at man trener bevegeligheten minst tre ganger i uken for å øke bevegeligheten. Bruk et treningsopplegg som viser hvor lenge man skal holde på hver enkelt øvelse, og hvor mange repetisjoner man skal ha. Sett gjerne av mellom 15 og 30 minutter til bevegelighetstrening, avhengig av hvilke ledd du har fokus på å øke bevegelsesutslaget i. (1) Enkelte former for yoga er også svært gode for å øke bevegeligheten i leddene dine, og du vil kunne se stor forbedring ved å trene yoga noen ganger i uken.

Treningsprogram for økt bevegelighet

Våre flotte personlige trenere hos Nr1 Fitness Åsane har satt sammen et enkelt treningsprogram for bevegelighetstrening som kan gjennomføres når som helst, hvor som helst. Du kan se bilder av øvelsene under her. Test det ut!

Hold hver øvelse i 60 sekunder, 3 runder.

  1. Ryggliggende setetøying ved vegg
  2. Sideliggende lårtøying
  3. 90 graders setetøying
  4. Tøye legg inntil vegg eller lignende
  5. Tøye bryst i slynge/dørkarm
  6. Tøye bred ryggmuskel i slynge/dørkarm
Bevegelighetstrening – Setetøying
1. Ryggliggende setetøying ved vegg
Bevegelighetstrening – Lårtøying
2. Sideliggende lårtøying
Bevegelighetstrening – Setetøying
3. 90 graders setetøying
Bevegelighetstrening – Leggtøying
4. Tøye legg inntil vegg eller lignende
Bevegelighetstrening – Brysttøying
5. Tøye bryst i slynge/dørkarm
Bevegelighetstrening – Sidestrekk
6. Tøye bred ryggmuskel i slynge/dørkarm

Få hjelp til din bevegelighetstrening

Som medlem av et av Nr1 Fitness’ treningssentre har du enkel tilgang på personlig trening og gode gruppetimer som kan hjelpe deg med bevegeligheten din. Vi kan anbefale alle våre kropp- og sjel-timer for å sette fokus både på kropp og sinn. Er du ikke medlem hos oss? Finn ditt nærmeste treningssenter og meld deg inn i dag!