Målebånd rundt livet

BMI, fettprosent eller antall kilo?

Hvordan skal vi passe best på vekten vår? Vi gir deg noen svar.

Hva viser egentlig BMI?

BMI under 18,5: Du er undervektig

BMI mellom 18,5 og 25: Du har en sunn og normal vekt

BMI 25-30: Du er overvektig

BMI over 30: Du er svært overvektig


Men hva betyr egentlig BMI? BMI står for Body Mass Index og er den mest utbredte målenheten når vi snakker sunn kroppsvekt.

Hvordan måler man BMI? Det finnes flere BMI kalkulatorer på nett som man kan benytte seg av, eller man kan dividere antall kg med høyden (i meter) i annen.

BMI er enkel å regne ut, men ulempen er at den ikke sier noe om fett og muskler. En kroppsbygger og personer med tung benbygning kan ha en BMI verdi på over 25 uten å være overvektig.

Fettprosent %

De offisielle anbefalingene for en sunn og normal fettprosent varierer med hensyn til både alder og kjønn.

Fettprosenten er et mål for hvor mye fett det er på kroppen.

Kroppen består av fettmasse, det vil si det fettet som fortrinnsvis skjuler seg under huden og inne i bukhulen. Mager kroppsmasse vil si bein, muskler, indre organer, vann og andre ting som ikke er fett.

I realiteten ligger det også et fint lag med fett inne i musklene dine, på samme måte som hver celle består av en membran av fettsyrer. Men når vi snakker om kroppens fettprosent, måler vi her bare det fettet som er lagret i fettlagrene.

Fettprosent-verdiene sier ikke noe om HVOR på kroppen fettlagrene er plassert, noe som er en av ulempene ved å bruke fettprosent som et mål på en sunn kropp. Utallige undersøkelser har nemlig slått fast at plasseringen av fettet har stor betydning for helsa. Spesielt skadelig er det fettet som sitter i lagrene i bukhulen, mens det er mer harmløst hvis fettet er plassert andre steder på kroppen – som på lår og bak.

De fleste av våre Nr1 Fitness sentre tilbyr vekt med måling av fettprosenten din. Kontakt resepsjonen på ditt senter for mer info.

 

Antall kilo ned i vekt…?

Så hvordan skal vi passe på vekten vår? Skal vi måle oss etter BMI, fettprosent eller antall kilo kroppen veier?

Ofte har vi et tall man ønsker å veie og dette er ofte målet vårt, men om man går for fort ned i vekt er det en fare for å miste muskelmasse fremfor fett.

Når du går ned i vekt er det ønskelig å tape mest mulig kroppsfett, men bevare musklene. Når du går sakte ned i vekt, mister du mye fett og lite muskler. Vi trenger musklene blant annet for å opprettholde en god forbrenning. For å bevare muskelmassen er det en fordel å trene jevnlig, spesielt styrketrening, mens du går ned i vekt.

En langsom vektnedgang er anbefalt for at vekttapet skal kunne opprettholdes over tid og bli varig. Det anbefales å gå ned ½-1 kg i uken, som innebærer et kalorikutt på 500-1000 kcal per dag. I tillegg anbefales det å være fysisk aktiv.