Bilder av kjøtt

Endelig er grillsesongen her!

Den andre søndagen i mai starter grillsesongen. Men kan man finne noe mer spennende å putte på grillen enn pølser og koteletter?

Sommeren nærmer seg med stormskritt, og grillen hentes frem i hager, terrasser, strender og i parker landet rundt. Hva skal man så velge å legge på grillen for å kunne nyte grillingen med god samvittighet?

Det finnes mange enkle, fiks ferdige løsninger man kan gå for i butikken. Disse produktene kan smake godt og være praktisk å ha med seg på vei til grillfesten. Samtidig blir ferdigretter og bearbeidede kjøttprodukter knyttet til negative helse og livsstilsutfordringer. Folkehelseinstituttet anbefaler for eksempel at alle begrenser inntaket sitt av bearbeidede kjøttprodukter. Så da gjelder det å være litt kreativ, og å planlegge litt.

Smågodt grønnsaker i butikk

Selvgjort er velgjort?
De fleste vil si at de setter pris på et hjemmelaget måltid med ferske og sunne råvarer. Likevel er det mange som heller velger ferdigmat for å slippe å bruke mye tid på forberedelser i en stressende og travel hverdag. Men er hverdagen vår så hektisk som vi vil ha det til? Visste du at nordmenn sjekker mobilen sin i snitt hele 9 (!) ganger hver time man er våken i løpet av døgnet? Det vil si at mange av oss velger å bruke 15 % av dagen vår på mobilen, samtidig som vi ikke tar oss tid til å lage et hjemmelaget, godt måltid…

Hva om vi bruker grillsesongen 2018 til å ta kvalitetstiden vår tilbake og gi kroppen vår den maten den gjerne trives best med? Hva om vi legger vekk mobilen og bruk matlagingen som en sosial arena sammen med den eller de du er glad i? Hakk opp friske grønnsaker, lag en god marinade og grill ren kjøtt, fisk eller fugl.  Å lage mat sammen er både sosialt og trivelig, man får tilbringe tid sammen utendørs og man får samlet seg rundt et felles måltid.

Img 0837

Nr1 BBQ Inspirasjons Meny:
Marinert Kyllingfilet m/ Avocadosalat

Proteinkilde – Kylling
400 g kyllingfilet marineres i 30 min med olivenolje, saften fra en halv sitron, hvitløk, chilli og soyasaus. Grilles 2 minutter på direkte varme for så å legges i folie og grilles på indirekte varm i ca 10 min.
Tilbehør – Avocado Salat
Skjær avocado, paprika og agurk i biter. Rasp gulrot og bland alt sammen med økologisk rømme. Tilsett hvitløk, chilli, sitronsaft, soya og dijon sennep. Om du ønsker litt ekstra «krønsj» kan du tilsette  usaltede cashew nøtter.
Dessert – Fruktsalat
Hakk opp druer, banan, jordbær eller andre friske frukter du ønsker og bland det med vanilje- eller lime kesam.

Drikke – Ingefær og honningvann
Hva med ingefær og honningvann? Bland en god økologisk honning i lunkent vann og tilsett skivet ingefærskiver. Litt sitron og agurk i vannet gir ekstra frisk smak.

 

Da gjenstår det bare å fyre opp grillen!

Img 0826
Img 0868