Hvordan komme i gang med trening etter ferien

Hvordan komme i gang med trening etter ferie

Nå nærmer sommerferien seg slutten for mange av oss. Noen har byttet ut treningssenteret med fjellet eller løpeturen i nabolaget med svømmetur i sjøen. Sosiale medier flommer over av bilder av sommerblide mennesker på fjellturer, padleturer og løpeturer. Med fint vær og nye områder å utforske på ferieturer, blir gjerne aktivitetene andre enn dem man pleier å gjøre i hverdagen. Med hverdagen på trappene er det rutiner som er viktigst for å holde aktiviteten oppe. Så hvordan komme i gang med trening etter ferie?

Tilbake til hverdagen

Det er ikke alltid like enkelt å komme tilbake til hverdagen. Da er det viktig å huske på at det er aller flest hverdager i løpet av et år. Du må gjøre det som får hverdagen din til å bli best mulig, og den aktiviteten du trives aller best med. Gode rutiner er ofte det aller viktigste for å komme seg over dørstokkmilen. Om man er innstilt på aktivitet fordi det er noe man gjør hver uke, så blir det lettere å gjennomføre. Rutiner er ofte viktigere enn motivasjon. Vi er vel ikke alltid motivert for å pusse tennene eller dusje? Men vi gjør det likevel fordi det er rutine. Slik bør vi også se på trening og fysisk aktivitet.

Helsedirektoratet anbefaler 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag. Du velger helt selv hvordan du vil være aktiv, men man skal ha minst moderat puls under aktiviteten. (1) Du kan også dele opp aktiviteten i ti-minutters bolker dersom det gjør dem enklere å gjennomføre. En aktiv hverdag har positive ringvirkninger både på din fysiske og psykiske helse. Hvilke aktiviteter er enklest for deg å motivere deg til å gjøre slik at du får gjennomført de 30 aktive minuttene dine?

Ballkast og treningsglede

Hvordan komme i gang med trening etter ferie dersom man trente lite før ferien

For å komme i gang med trening etter ferie, må du begynne på et overkommelig nivå. Dersom du hadde en rolig aktivitetsperiode også før ferien, så anbefaler vi at du prøver å gjennomføre de 30 minuttene med moderat aktivitet hver dag. Ta deg en halvtimes tur hver dag, eller bytt ut et par av ukens turer med styrketrening. Dersom du får pulsen opp litt når du gjør husarbeid, teller også dette! Begynn her, og bygg deg et treningsgrunnlag som du kan øke over tid. Da kan du for eksempel øke hastigheten eller distansen på turene dine, eller legge til en intervalløkt med høy puls i løpet av uken.

Om du ikke har trent så mye før, anbefaler vi at du prøver litt forskjellig. Test ut ulike gruppetimer på treningssenter. Ta deg en time med personlig trener for å få tips, inspirasjon og motivasjon til øvelser og metoder for aktivitet som passer deg. Prøv styrkesalen på treningssenteret. Dersom du har lyst til å trene alene på senteret, men ikke vet helt hvordan du skal komme i gang, så har vi mange gode kurs du kan melde deg på. Test ut en treningsøkt på stuegulvet som kun krever kroppsvekt (vi har et online medlemskap med mange fine økter du kan gjøre hjemme, for eksempel). Gå eller jogg turer i nabolaget, på fjellet eller i marka. Du vet ikke hva du vil trives aller best med før du prøver!

Hvordan komme i gang med trening etter ferie dersom man trente mye før ferien

Du må også begynne på et overkommelig nivå for å komme i gang med trening etter ferie dersom du hadde et godt og solid treningsregime før ferien. Selv om trening er ferskvare, går det helt fint dersom du har treningsfri i en uke eller tre. Det er ikke slik at du starter på null om du har hatt en tids fravær fra trening. Du løfter gjerne ikke like tungt, løper kanskje ikke like fort eller klarer ikke like mange runder på sirkeltreningen som før ferien. Men det er helt greit! Du kommer fort opp på nivået du var på før. Noen ganger er det også bra for kroppen med perioder med treningsfri for å få ordentlig tid til restitusjon. Man kan komme tilbake på trening med litt ekstra futt fordi man har et høyere energioverskudd enn vanligvis.

Legg opp de første ukene med trening etter en lengre ferie med noe lavere ambisjonsnivå enn før ferien. Reduser gjerne antallet økter, eller arbeidsmengden per økt. Det er viktig for motivasjonen at man ikke står igjen med negative følelser etter øktene. Den beste treningen er alltid de øktene som gjennomføres, og det er viktig å ikke legge et altfor stort press på deg selv i starten. Begynn forsiktig, jobb deg oppover til nivået før sommeren, og jobb deg deretter videre mot målet ditt!

Styrketrening med Maren

Generelle tips til alle som vil komme i gang med trening etter ferien

Det finnes mange måter å motivere seg i gang med trening. Vi har samlet en liste over tips som vi synes er nyttige, uansett om man er topptrent eller nybegynner! Noen ting er nemlig helt universelle og kan hjelpe alle til en mer aktiv hverdag.

  1. Sett deg et mål for aktiviteten din. Hva skal du oppnå? Skal du bli sterkere, slankere eller enkelt og greit i bedre fysisk form?
  2. Sett opp en ukeplan. Hvordan skal du oppnå målet? Hvor mange økter og hvilke aktiviteter skal du gjennomføre? Når på dagen må du trene for å klare å gjennomføre øktene? Vær realistisk og ta tiden til hjelp. Store endringer er ikke gjort på én uke.
  3. Prøv noe nytt! Se på dette som en ny start og prøv en aktivitet du ikke har gjort før. Kanskje svømming er noe for deg? Eller pilates? Eller Zumba? Det er kjekt og inspirerende å prøve nye ting, og mestringsfølelsen man oppnår når man får noe til er vanskelig å slå. Kanskje man til og med finner en ny, fast treningsform?
  4. Avtal en treningsøkt sammen med noen. Det er alltid vanskeligere å droppe treningsøkten dersom du samtidig dropper en avtale med noen andre! Det spiller ingen rolle om det er en venn, hund eller personlig trener, så lenge avtalen forplikter.
  5. Vær snill med deg selv. Ikke gi deg selv straff dersom du hopper over en treningsøkt. Husk at målet ditt er å få inn en treningsrutine, og da er det bare til å prøve igjen dagen etter. Du må være aktiv over tid for å få inn rutinene – og da gjør det ingenting om en økt forskyves. Livet skjer, og det er viktig det også. Husk også på å klappe deg selv på skulderen etter hver dørstokkmil som krysses, og kjenn på godfølelsen etter en treningsøkt. Skryt av deg selv etter hver gjennomførte treningsøkt – det fortjener du!

Ønsker du å komme i gang med treningen?

Hos Nr1 Fitness har vi gode muligheter for å hjelpe deg i gang med treningen din. Du får blant annet inkludert oppstartstime og oppfølgingstime med personlig trener dersom du blir medlem av ett av våre Fullskala-sentre. Der får du hjelp til å komme i gang, med personlig oppfølging for å finne treningsrutiner som passer for deg og som du kan holde på i lang tid. Finn ditt nærmeste treningssenter og meld deg inn i dag!