Kosthold og trening

Kosthold og trening

Det er ingen tvil om at kosthold og trening er sterkt knyttet sammen. Begge deler legger grunnlaget for god helse, og et økt fokus på både kosthold og fysisk aktivitet kan ha stor innvirkning på folkehelsen. Et sunt og variert kosthold gir deg alle næringsstoffene du trenger, og kombinert med trening reduserer det risikoen for livsstilssykdommer. Ofte er det kun små grep du må ta i hverdagen for å betraktelig bedre din egen helse. Vi har gått gjennom rådene fra Helsedirektoratet og gir deg tips til enkelt å gjøre små endringer i kosthold og trening i hverdagen. Les videre her!

Kosthold og trening – Råd fra Helsedirektoratet

I Helsedirektoratets kostråd finner man tydelige anbefalinger både om kosthold og fysisk aktivitet. Begge deler sammen danner grunnlaget for helsen din. Dersom du har et godt kosthold og er fysisk aktiv, legger du til rette for at også helsen din er god. Ifølge Helsedirektoratet reduseres risikoen for «blant annet hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes, høyt blodtrykk, flere former for kreft, beinskjørhet, tannråte, overvekt og fedme» [1] med et sunt kosthold sammen med fysisk aktivitet i hverdagen.

Det er ofte ikke så mye som skal til for å bedre din egen helse [3][4]. Du kan begynne med å være fysisk aktiv i bare noen minutter mer hver dag, og øke inntaket av grønnsaker og frukt, for eksempel. Det er ditt utgangspunkt som legger føringer for hvor stort grep du må ta i din hverdag for å få bedre helse.

Kosthold og trening – fysisk aktivitet

Hvordan følger du kostrådene?

Dersom du ønsker å gjøre en endring i ditt kosthold, anbefales det å lese gjennom Helsedirektoratets kostråd her. Det er anbefalt å spise mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk, og begrense inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Dette er en god oppsummering av de andre kostrådene, som blant annet anbefaler fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær om dagen, fisk til middag to til tre ganger i uken og magre meieriprodukter.

Et viktig første steg for å følge kostrådene er å evaluere ditt nåværende kosthold. Hvilke grep må du ta for å følge Helsedirektoratets råd? Kanskje du skal planlegge to ekstra fiskemiddager til neste uke, og kjøpe grovbrød og fullkornspasta? Eller kanskje du kan bytte ut helgens biffmiddag med en god kyllingrett? Det neste steget er å tenke over hva du putter i handlekurven på neste tur til butikken. Kanskje du kan velge flere produkter med nøkkelhullsmerket, og putte flere grønnsaker i kurven?

Det aller viktigste er å finne et sunt kosthold som du klarer å opprettholde over tid. Du må ha rom for å kose deg med noe du har lyst på, uten dårlig samvittighet. Finn en balanse som passer for deg, med mest sunn mat som hovedregel.

 

Hvor fysisk aktiv må du være?

I tillegg til et sunt og variert kosthold, er det anbefalt fra Helsedirektoratet at du har en god balanse mellom hvor mye energi du får inn i kroppen via mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom fysisk aktivitet og trening. Dersom du ligger i et energioverskudd over tid, det vil si får i deg mer energi enn du klarer å forbruke, vil du med stor sannsynlighet gå opp i vekt. Ved motsatt fall vil du gå ned i vekt. En balanse mellom energiinntak og -forbruk over tid er derfor et viktig råd dersom man vil holde vekten stabil og helsen god.

Et av kostrådene er å være i fysisk aktivitet i 30 minutter hver eneste dag. Dette inkluderer alt av hverdagsaktivitet og trening, så lenge du kjenner at pulsen øker. Dette rådet knytter seg sammen med Helsedirektoratets råd om fysisk aktivitet, hvor voksne bør være i aktivitet minst 150 minutter ved moderat intensitet eller 75 minutter med høy intensitet i uken [2]. Denne aktiviteten kan deles opp som du ønsker i løpet av en uke, men det anbefales å ikke ha kortere bolker enn 10 minutter sammenhengende aktivitet.

Hvor fysisk aktiv er du i dag og hvor mye skal til for å nå Helsedirektoratets mål? Kanskje det holder å legge til én treningsøkt i uken? Eller gå på butikken med sekk i stedet for å ta bilen til handleturen? Ofte er det ikke så mye som skal til for å merke en god effekt på din egen helse.

Kosthold og trening: Personlig trener

Trenger du hjelp til kosthold og trening?

Med mange råd både fra offentligheten og fra alle mulige andre kanter, kan det være vanskelig å navigere selv. Et balansert forhold til kosthold og trening er ikke bare enkelt å få inn i hverdagen. Men det finnes heldigvis hjelp å få. Dersom du ønsker å øke ditt ukentlige aktivitetsnivå, så anbefaler vi blant annet å ta en time med personlig trener som kan hjelpe deg. En personlig trener kan også gi deg råd for ditt kosthold og kan hjelpe deg uansett hvilke utfordringer du har. Vi har også flere gode råd for å redusere tiden i ro og komme i gang med treningen her.

Dersom du ønsker en komplett livsstilsendring, har vi et supert livsstils- og vektreduksjonskonsept, Livea. Her tilbyr vi både livsstilskurs med fokus på kosthold, fysisk aktivitet og mental trening, og intensive treningskurs som passer for deg som ønsker å gå ned noen kilo med en fin gruppe mennesker. Vi tilbyr i tillegg kostveiledning med ernæringsfysiolog dersom du ønsker det. Ta gjerne kontakt med oss dersom dette er interessant her på siden Ned i vekt.

 

Kilder

[1] Helsedirektoratet: Kostråd for befolkningen
[2] Helsedirektoratet: Fysisk aktivitet for barn, unge, voksne, eldre og gravide
[3] Helsenorge.no: Helsedirektoratets kostråd
[4] Helsenorge.no: Små grep for et sunt kosthold
Bilde av Ella Olsson fra Pexels

Ønsker du å bli medlem hos oss?

Du finner ditt nærmeste treningssenter her, og går enkelt til innmelding her. Vi tilbyr både fullskala treningssentre med gruppetrening, personlig trening og livsstilskurs, og xpress-sentre som i hovedsak er ubemannet og du trener på egenhånd. Våre medlemskap er tilpasset dine behov og vi har Norges triveligste treningssentre. Velkommen til oss!