Mindfulness

Mindfulness er et begrep som brukes mye både i dagligtale og i psykologien. I dagligtalen tenker vi på mindfulness som et verktøy for å vende blikket innover, finne roen og ta litt mer vare på seg selv. Det er også et viktig begrep på en samling metoder som brukes innen behandling av psykiske lidelser. Vi har dykket litt ned i begrepet denne uken og samlet en rekke tanker om hvordan du kan benytte mindfulness i hverdagen.

Hva er mindfulness?

Mindfulness som begrep innen psykologien betyr å være til stede og oppmerksom i øyeblikket, med en vennlig, åpen holdning. Begrepet har sitt opphav i buddhistiske tradisjoner, men har fått en plass innen moderne psykologi og blir mye forsket på. Det finnes støtte i forskningen for bruk av mindfulness-metoder i behandling av angst, depresjon, stress og smerteplager. Men det er også studier som viser negative effekter av mindfulness, for eksempel når det å være til stede i øyeblikket og åpen for egne tanker skaper mer bekymring og angst. [1]

Mindfulness-metoder er basert på å «aktivt regulere oppmerksomheten mot noe som skjer i øyeblikket». Det innebærer for eksempel å fokusere på din egen pust, eller rett og slett være til stede i omgivelsene. Man blir i stand til å møte følelser og tanker, uten å la seg rive med. Det mangler fremdeles en god del forskning på mindfulness-metoder innen psykologien, men det er ingen tvil om at å sette av tid til seg selv er nyttig på mange områder. [2]

Mindfulness er mye brukt i dagligtale, og har vært en del av hverdagen for mange i årevis. Betydningen og opphavet for begrepet er det samme som brukes i psykologien. I dagligtalen betyr det å vende blikket innover, blant annet ved å være til stede i egen kropp, puste og meditere.

Mindfulness

Mindfulness i hverdagen

Det finnes mange måter å bruke mindfulness-prinsippet i hverdagen. Absolutt alle kan dra nytte av å finne roen med seg selv og vende blikket innover. Det aller viktigste er å finne tid til seg selv, et øyeblikk hvor man kan la tankene fly og virkelig møte dette øyeblikket. Spesielt i vår travle og hektiske hverdag.

Vi har samlet et knippe av våre favorittmåter å praktisere mindfulness i hverdagen på for deg her:

  • Sett av ti minutter hver dag til å bare være stille og la tankene fly.
  • Ta en tur i skog og mark hvor du kun har fokus på egen pust og naturen rundt deg.
  • Fokuser på én ting av gangen og unngå multitasking.
  • Avslutt dagen med å skrive ned tre ting du er takknemlig for.
  • Bruk fritiden din på ting som gir deg noe.
  • Fargelegg i disse flotte mønstrede fargebøkene for voksne som var veldig populære for noen år siden eller legg et puslespill – begge deler er aktiviteter som kan være avslappende og meditative.
  • Praktiser yoga eller pilates for å knytte sammen kropp og sjel i en herlig treningsøkt.
  • Ta en slitsom treningsøkt hvor du ikke har kapasitet til annet enn å fokusere på pusten.
  • Last ned en meditasjonsapp som kan hjelpe deg å finne roen i en travel hverdag.

 

Yoga og pilates for mindfulness

En av våre favorittmåter å praktisere mindfulness i hverdagen er gjennom yoga. Visste du at det finnes mange ulike former for yoga? Men det som knytter all yoga sammen er et overordnet fokus på pusten. Mange instruktører bruker setningen «ingen bevegelse uten pust» og det understreker fint hvor viktig pusten vår er når vi praktiserer yoga. En yoga-time kan være helt rolig og avslappende, eller krevende og en slitsom treningsøkt – og alt mellom.

Pilates er også en fin treningsform for å lytte ekstra til kroppen. Også her er pusten det aller viktigste, men alle pilatestimer har kjernen i fokus. Pilates krever at man vender blikket innover hele timen og har full konsentrasjon på deg selv og det indre. Gevinsten blir da dobbel; du får både økt kroppskontroll og sterkere kjernemuskulatur, og en økt på matten hvor du selv er i fokus.

Du kan lese mer om det vi tilbyr av gruppetrening innen yoga og pilates her.

Mindfulness

Hjelp til å vende blikket innover

Det er enkelt å si at man skal sitte i stillhet i 10 minutter hver dag. Det er også enkelt å si at man fremover skal senke tempoet og lytte til pusten. Men ofte kommer livet i veien og tiden for deg selv blir nedprioritert. Dette er helt normalt og skjer med de aller fleste! Da kan det være nyttig å ha et hjelpemiddel som både minner deg på det og som kan guide deg gjennom et mindfulness-program. Vårt beste tips for det er å bruke en app på telefonen din eller smartklokken din! Aktiver varslinger på appen og la den minne deg på når det er på tide å roe ned.

Her er våre favorittapper:

  • Headspace
  • Calm: Sleep & Meditation
  • Mindfulness Appen
  • Mindfulness på Apple Watch og Relax på Fitbit – apper til smartklokker/treningsarmbånd

Husk at for noen så er ikke løsningen på tankekjør og et behov for egentid kun å laste ned en app eller ta seg en yogaøkt. Dersom tankene blir for tunge og vanskelige å møte, så er det alltid hjelp å få. Ta kontakt med Mental helses hjelpetelefon på 116 123. Den er åpen hele døgnet.

 

Kilder

[1] Store norske leksikon: Mindfulness
[2] Psykologisk.no: Oppsummerer hva vi vet om mindfulness
Andre kilder: Mindful.org, Norsk helseinformatikk og Forskning.no.

Bli medlem hos oss og få en arena for egentid

Våre treningssentre gir deg en super arena for egentid og selvpleie. Uansett om du trives best med egentrening i styrkesalen eller gruppetimer som yoga og pilates, så har vi dette på et senter i nærheten av deg. Du finner ditt nærmeste treningssenter her, og går enkelt til innmelding her. Våre medlemskap er tilpasset dine behov og vi har Norges triveligste treningssentre. Velkommen til oss!