Utsikt over fjord og fjell

Nr1 Fitness Turgruppe

I perioden april – oktober arrangerer Nr1 Fitness søndagsturer for byens befolkning. Medlem eller ei, ta med barn, bestemor og nabo og blir med oss ut i det fri!

 

UT PÅ TUR ALDRI SUR

Våren 2017 ble Nr1 Fitness Turgruppe opprettet – et gratis tilbud for alle som måtte ønske å delta. Formålet var enkelt og greit, vi ønsket å få flere mennesker opp av stolen, ut i det fri og i bevegelse. I løpet av fjoråret tilbakela turgruppen 16 flotte turer, og vi gjør oss nå klar for å ta fatt på en ny, spennende tursesong, med første tur førstkommende søndag.

VI TAR FATT PÅ NY SESONG

I år har vi planlagt hele 22 turer, hvor vi går de første 11 turene i perioden 08. april – 17. juni, og de neste 11 i perioden 05. august – 14. oktober.  Turene er av både ulik lengde og vanskelighetsgrad, men de aller fleste turene skal være overkommelig for folk flest. Her er det bare til å ta med barn, bestemor, kollega, nabo og hund, eller stille alene om du ikke får dradd med deg en turkamerat. Turene våre er alltid lystbetont, og stiller du alene kan vi love at du har stiftet en ny bekjentskap eller to før turen er omme 🙂

ÅRETS TURER

Nr1 Fitness turgruppe er klar for å ta fatt på et nytt fjell eller turområde hver søndag. Informasjon om ukens tur vil legges ut på Nr1 Fitness Turgruppe sin Facebook-side hver onsdag, så følg gjerne siden vår!

08.apr Liatårnet
15.apr Sandviksfjellet
22.apr Munkebotn – Rundemanen – Brushytten
29.apr Parkvandring i Bergen sentrum
06.mai Hånipa
13.mai Seimsvarden – Krossane – Gladihaug
20.mai Alvøen rundt
27.mai Hanguren – Raugstad
03.jun Kanadaskogen
10.jun Ulriken
17.jun Vikinghytten
05.aug Kiellandbu
12.aug Lyderhorn
19.aug Stoltzekleiven
26.aug Løvstakken
02.sep Selivarden – Fjellsbø
09.sep Damsgårdsfjellet
16.sep Stemmeseggi
23.sep Fløyen – Rundemanen
30.sep Veten (Sotra)
07.okt Mellingen – Rimmaskaret – Veten
14.okt Landåsfjellet

5 GODE GRUNNER TIL Å BLI MED PÅ SØNDAGSTUR

# 1 – DU BLIR GLADERE

Når du først har kommet deg ut og i gang, er det lite som kan løfte humøret som en god gåtur. Forskning viser også at moderat fysisk aktivitet, feks i form av en regelmessig gåtur, er minst like effektivt for å bekjempe depresjon som medisiner

Barn som står på en stein i skogen og strekker armene i været

# 2 – DU FÅR ET KLART OG KREATIVT HODE

Frisk luft, natur og skjønnhet rundt deg gjør underverker. La tankene fly uten at du trenger å forholde deg til så mye annet rundt deg. Nye tanker og ideer kan dukke opp, kreativiteten slipper kanskje til når du bare har deg selv og naturen å forholde deg til

Utsikt

# 3 – DU REDUSERER RISIKOEN FOR STRESS

Går du rundt og er stresset, vil kroppen din trolig ha forhøyede verdier av stresshormonet Kortisol. Ved fysisk aktivitet vil kortisolnivået i hjernen reduseres, og du vil dermed oppleve å være mindre stresset. I tillegg frigjøres endorfiner, som er kroppens lykkehormon når man trener

Personer som går på tur i skog

# 4 – DU TRENER STYRKE OG BALANSE

Når du går i ulendt terreng får du utfordret både balanse og stabilitet. I dagens samfunn er vi vant til å gå mer eller mindre flatt, takket være fantastisk skotøy. Tidene hvor vi løp ute i naturen uten noe på bena er for lengst forbi, så å tråkke på steiner, røtter og annet ustabilt underlag vil hjelpe deg å trene både styrke og balanse

Tre personer på vei ned fra fjell

# 5 – DU KAN OPPRETTHOLDE VENNSKAP ELLER STIFTE NYE BEKJENTSKAPER

På en tur i det fri har du all verdens tid til en god samtale med en venn eller partner. Dere har ikke annen agenda enn å gå, og faren for gode samtaler kan oppstå 😉 Går man tur uten venn eller partner med seg, er det et perfekt tidspunkt til å kanskje slå av en prat eller bli kjent med et nytt menneske. På fjellet er det litt som på sjøen, her nikker og smiler alle, og hilser selv om vi aldri har sett hverandre før!

Vi håper å se deg på en av våre turer i løpet av våren! Velkommen skal du være 🙂