Slyngetrening med Bente

Slyngetrening

Slyngetrening er en fantastisk fin måte å trene hele kroppen på. Du bruker et enkelt slyngesystem som kan justeres til ditt eget nivå, og som utfordrer et flertall av muskler samtidig. Du får en effektiv treningsøkt, kun med noen enkle øvelser. Slyngetrening passer for absolutt alle, og kan gjennomføres hvor som helst. Vi har slynger på våre treningssentre, men du kan også enkelt installere en slynge hjemme. Vi deler flere grunner til å trene med slynger og hele ni flotte øvelser du kan prøve deg på.

Hva er slynger?

Slynger er to remmer med justeringsmuligheter som kan festes enten i taket eller over døra. På treningssenteret kan du gjerne også feste dem over et pullupstativ. Noen varianter har muligheter for å feste på ulike håndtak eller grep, mens andre varianter har faste grep som kan brukes både med hender og føtter. Uansett hvilken type slynge du har tilgang til, kan du gjøre de samme øvelsene så lenge du kan plassere føtter eller hender i slyngene.

Hvorfor skal jeg trene med slynger?

Med slyngetrening bruker du din egen kroppsvekt som motstand. Du kan enkelt justere motstanden, enten ved å justere høyde på slyngene, vinkelen på kroppen eller stroppenes plassering på kroppen. Dette er hovedgrunnen til at slyngetrening passer for absolutt alle. Du velger selv hvor tungt det skal være, i hver enkelt øvelse.

Treningen blir veldig effektiv på grunn av at slyngene ikke er stabile. Uansett hvilken øvelse du gjør, jobber du samtidig med stabilitet og kjernemuskulatur. Det vil si at du får trent flere muskler i kroppen samtidig og treningseffekten blir større. Det at slyngene er løse remmer og ikke stabile, gjør at du også må konsentrere deg gjennom hele bevegelsen om at du gjennomfører øvelsen med korrekt form og stram kjerne. Tenk på at du skal være rett i ryggen og stram magemusklene i alle øvelser.

Det er veldokumentert at slyngetrening både er funksjonsfremmende og skadeforebyggende. Det brukes som behandlingsmetode hos svært mange fysioterapeuter fordi treningen er skånsom og kan tilpasses ditt behov. Enkle øvelser kan forbedre hvordan musklene i kroppen din jobber sammen, og på den måten trene opp svak muskulatur og bedre kroppens funksjon. Dersom du ønsker å bruke slyngetrening som rehabilitering etter skade, anbefaler vi alltid en konsultasjon med fysioterapeut for veiledning og skreddersydd treningsprogram. Dersom du ønsker hjelp til teknikk og til å komme i gang med treningen, anbefaler vi å prøve en time med personlig trener.

Bulgarsk utfall slynge

Ni slyngetreningsøvelser

Vi har blitt inspirert av Instagram-posten til vår fantastiske personlige trener, Ana. Hun viser deg akkurat hvordan du skal gjennomføre hver enkelt øvelse fra listen under. Se posten hennes under her.

  1. Knebøy
  2. Utfall bak
  3. Bulgarsk splittbøy
  4. Push ups
  5. Omvendt ro
  6. Bicepscurl
  7. Triceps extentions
  8. Mountain climbers
  9. Pikes

Plukk ut seks til åtte av disse øvelsene og prøv deg på en skikkelig slyngeøkt! Da blir det viktig å prøve deg litt frem i starten med både vinkel på kroppen og høyden på slyngene. Juster helt til øvelsene føles tunge, men gjennomførbare. Du skal akkurat klare å gjennomføre 8-12 repetisjoner og tre runder. Juster underveis dersom du kjenner at det er for lett eller for tungt å gjennomføre! Lykke til!

Ønsker du å teste slyngetrening?

Hos Nr1 Fitness har vi slynger på de aller fleste treningssentrene våre. Dersom du trenger litt hjelp til å komme i gang med slyngetrening, anbefaler vi en time med personlig trener. En PT kan vise deg korrekt teknikk og hjelpe deg å finne riktig innstilling på slyngen for å gi deg maksimalt treningsutbytte. Finn ditt nærmeste treningssenter og ta kontakt med oss for en hyggelig prat.