Jente på treningsstudio med armene i været

Sterke jenter!

Jenter trener styrke

Jenter kommer i alle mulige størrelser og fasonger. Og vi elsker det! Vi som jobber i treningsbransjen ser at stadig flere jenter jobber målbevisst for å bygge en sterk og sunn kropp. Styrketrening og definerte muskler har aldri vært så populært for jenter som i vår tid. Styrkerommet, som for noen år tilbake kun var forbeholdt gutta, kryr nå av sunne, sterke jenter.

Vekter

Hvorfor jenter trener mer styrke nå enn tidligere har nok ulike årsaker. Mange jenter starter gjerne med styrketrening av estetiske årsaker, og enkelte blir “bitt av basillen”, og fortsetter å jobbe på for å se hvor sterk de kan bli. De jobber gjerne da mot styrkeløft konkurranser eller lignende. Andre jenter trener styrke rett og slett fordi de føler seg mer vel, og de forstår at en balanse mellom styrke- og kondisjonstrening er gunstig.

kettlebells

Fordommer

Dessverre finnes det ennå jenter der ute med fordommer mot styrketrening, og disse jentene dropper gjerne hele styrkebiten. Mange er livredd for at musklene skal bli store, bulkete eller klumpete, og trekker paralleller til muskuløse menn (og kvinner) man gjerne ser på tv og i film. Dette er imidlertid ikke noe man trenger å frykte. Genetisk sett vil det kreve mye mer for en kvinne å bygge muskler enn en mann. Og tenk bare hvor uendelig mange tusen timer med hardt arbeid og strenge dietter det ligger bak kroppene vi ser på filmstjerner, skuespillere og idrettsutøvere.

Fordeler ved styrketrening

Ved å trene styrke vil du øker forbrenningen din. Om du fortsetter med samme matinntak som før vil dette resultere i vekttap. For å bli større må du altså spise mer – det handler altså om hva du gjør på kjøkkenet!

Du får muskler som gjør kroppen din fastere og du blir sterkere, noe som for de fleste vil resultere i en enklere hverdag. Mange opplever også at selvtilliten øker i takt med treningen, og man opplever mestring. I tillegg vil en sunn og sterk kropp gjøre deg mer rustet for å takle både skader og sykdommer.

Sosiale medier

I sosiale medier florerer det av det av kjente treningsprofiler. Du finner dem på Instagram og i treningsblogger, hvor det legges ut bilder, øvelser, resultater og tips. Alle disse inntrykkene er nok med på å påvirke oss i stor grad, på både godt og vondt. Det er positivt å være opptatt av å være sunn og sterk, men det er utrolig viktig å vite hva man holder på med. Det handler om å være realistisk, jobbe med det naturen har gitt oss og akseptere at alle har forskjellig utgangspunkt.

Dame løfter traktordekk

Om du har lyst til å komme bedre i gang med din styrketrening – ta kontakt med ditt næreste senter i dag, så hjelper vi deg trygt i gang!