Styrke og kondisjon – Step

Styrke og kondisjon i samme økt

Dersom du ønsker å trene både styrke og kondisjon i samme økt, anbefaler vi våre kombinasjonstimer. De er vanligvis basert på intervaller, og utfordrer både styrken og utholdenheten din samtidig. Timene er enkle og effektive, og passer perfekt i tidsklemma. Kombinasjonstimene hos oss varierer i intensitet, og består for eksempel av løping på mølle kombinert med styrkeøvelser, step med styrkedel, sirkeltrening eller gøyale HIIT-økter.

Hvorfor er trening av styrke og kondisjon viktig for helsen?

Det er ingen tvil om at god kondisjon er viktig for helsen vår. Du trener hjertet ditt ved å trene kondisjonstrening eller utholdenhet. Med bedre kondisjon vil du merke at hverdagslige aktiviteter blir lettere. Kjennetegnet på utholdenhetstrening er at pusten går raskere. Jo raskere pusten og pulsen din går, desto høyere intensitet har økten. Husk at kroppen trenger mer tid på å restituere med høyere intensitet (1). Eksempler på kondisjonstrening er løping, sykling, gange og husarbeid.

I tillegg til kondisjonstrening, anbefaler Helsedirektoratet å trene styrke på store muskelgrupper minst to ganger i uken. Styrketrening er veldig viktig for helsen vår, og kan påvirke hjertet, blodsukkeret, ben, ledd, psyken og mye mer (2). Det er ingen tvil om at styrketrening bedrer både vår fysiske og psykiske helse.

Når det er så viktig å trene både styrke og kondisjon, kan det fort bli vanskelig å få gjennomført begge deler i løpet av en uke. Da er kombinasjonstrening helt supert, hvor du slår sammen begge treningsformene i én økt.

Styrke og kondisjon – Styrke

Kombinasjonstrening

Kombinasjonstrening innebærer et fokus på både styrketrening og utholdenhet i én og samme økt. Det er mange måter å gjøre dette på. Man kan for eksempel utføre styrkeøvelser i høyt tempo, gjerne ved å benytte deg av intervaller. Sirkeltrening er et godt eksempel på dette. Her har man ulike styrkeøvelser på stasjoner som man skal gjennomføre på en gitt tid, før man går videre til neste stasjon. Et eksempel på dette er våre X-Fit-timer. Andre former for kombinasjonstrening har delt opp øktene i ulike deler, hvor man jobber med kondisjon og styrke hver for seg. Et eksempel på en slik økt hos oss er Nr1 Total.

Når man kombinerer styrke og kondisjon kan man både bruke kroppsvekt og utstyr som step, manualer, vektskiver, strikk, kettlebell, basisball og mer. Dersom man trener med kun kroppsvekt, kan man enten kombinere øvelser som fokuserer på styrke og utholdenhet, eller holde et høyt tempo og antall repetisjoner for å få opp pulsen.

Du kan også trene kombinasjonsøkter med styrke og utholdenhet hjemme. Da kan du bruke det utstyret du har tilgjengelig. Det finnes mange flotte økter både på Instagram og i appen vår som du kan prøve deg på!

Ønsker du å teste våre kombinasjonstimer?

Hos Nr1 Fitness har vi et utvalg av gode kombinasjonstimer på våre treningssentre. Utvalget vil variere noe fra senter til senter, så ta en titt på timeplanenditt nærmeste treningssenter for å se hvilke timer som tilbys der akkurat nå. Er du ikke medlem, men ønsker å teste ut en gruppetime hos oss likevel? Få en gratis prøvetime hos oss i dag og ta kontakt med resepsjonen på treningssenteret for å booke deg inn på en gruppetime. Velkommen til Norges triveligste treningssentre!