Styrketrening for alle

Styrketrening for alle

Det er en haug med grunner til hvorfor styrketrening er for alle. Uansett hvilket utgangspunkt du har, så vil du ha en god effekt av å trene styrke noen ganger i uken. Dette gjelder uansett alder, kjønn og fysisk form! Og det beste med styrketrening er at treningen enkelt kan tilpasses deg, og kan gjøres både enklere og mer utfordrende med bare små grep. I dette blogginnlegget redegjør vi for hvorfor styrketrening passer for absolutt alle, og avslutter med et knippe styrkeøvelser som får trent hele kroppen din.

Alle kan trene styrke

Styrketrening er for alle. Ideen om at styrketrening kun er for unge, sterke gutter er for lengst utdatert. Forskning viser at absolutt alle har godt av å implementere noe styrketrening i hverdagen sin. Dette gjelder for alle i alle aldre, kjønn og utgangspunkt. En god start er å trene styrke minimum to ganger i uken på de store muskelgruppene. Dette følger Helsedirektoratets råd for fysisk aktivitet [1].

Styrketrening fører med seg en rekke helsefordeler. Du styrker ikke bare musklene med styrketrening, men også skjelettet, leddene, hjertet, lunger, fordøyelsessystem, balanse og mer! Ved å styrke disse områdene kan man forebygge flere ulike skader og sykdommer, som for eksempel belastningsskader eller beinskjørhet. Du kan lese mer om skadeforebyggende trening her. I tillegg kan man bruke styrketrening som behandling for å redusere symptomer på ulike kroniske sykdommer. Alt dette kommer frem av forskning [2]. I tillegg er styrketrening anbefalt for å øke prestasjonen innen andre aktiviteter, som for eksempel løping. Les om styrketrening for løpere her.

Styrketrening for alle

Det er aldri for sent å begynne

Tenker du at om du ikke startet med styrketrening allerede fra ungdomstiden, så er det for sent? Det er ikke det! Det er aldri for sent å begynne. Du vil oppnå god helseeffekt uansett alder! Det er veldokumentert at styrketrening for eldre er svært viktig for blant annet fallforebygging og at fysisk aktive eldre har bedre livskvalitet enn de som ikke er i aktivitet. Vi har skrevet et blogginnlegg om dette her. Det er helt mulig å bygge muskler gjennom hele livet, uansett når man starter.

Det er ikke bare alder som stopper mange fra å starte med styrketrening. Dersom du for eksempel har en funksjonshemming, kan styrketrening virkelig hjelpe deg i hverdagen – selv om tanken på styrketrening kan virke vanskelig i starten. [2] Det kan også være ulike sykdommer som har hindret styrketrening for deg, men les deg gjerne opp på samspillet mellom sykdommen din og styrketrening. Det er ikke umulig at trening vil hjelpe deg!

Så start i dag! Det aller viktigste er at du må tilpasse øvelser og intensitet til ditt utgangspunkt. Og det kan være vanskelig dersom du aldri har trent styrke før. Derfor anbefaler vi sterkt at du benytter deg av personlig trener i starten for å få hjelp til å sette opp et treningsprogram som passer for deg.

Hverdagssterk

Med litt styrketrening kan du gjøre akkurat det du vil i hverdagen. Visste du at mange av aktivitetene vi gjør i hverdagen, enten det er å løfte barna ut av bilstolen eller vaske huset, er avhengig av styrken i musklene dine? Med litt styrketrening hver uke legger du et godt grunnlag for å gjøre akkurat det du vil i hverdagen – uten å være redd for vondter og problemer i etterkant [3]. Dette er kanskje det største beviset på at absolutt alle har godt av å trene styrke.

Mange aktører har de siste årene frontet et fokus på hverdagsstyrke, blant annet Aktivitetsalliansen og Helsedirektoratet. Det viktigste budskapet er at det ikke trenger å være vanskelig – det holder med to ganger i uken og det holder med for eksempel fire øvelser [4].

Styrketrening for alle

Enkelt styrketreningsprogram

Enkel styrketrening kan gjennomføres hvor som helst, når som helst. Dersom du ikke har drevet med styrketrening tidligere, er det anbefalt at du starter med fire enkle øvelser som trener kroppen. Bruk din egen kroppsvekt eller lette vekter som vannflasker. Øk motstanden etter hvert som du kjenner at du blir sterkere og klarer mer! Disse øvelsene kan også gjennomføres med for eksempel manualer eller vektstang på treningssenteret. [4]

For å bygge opp hverdagsstyrken er det anbefalt at man har med én øvelse fra hver muskelgruppe i treningsprogrammet. Da er det én på bein, én på fremside overkropp, én på bakside overkropp, og en på skuldre/øvre del av rygg. Her er et eksempel på et enkelt treningsprogram:

12 repetisjoner og 3 runder, to ganger i uken

  • Knebøy
  • Armhevninger
  • Roing
  • Skulderpress

Det finnes utallige versjoner av disse øvelsene, og bruk gjerne Google for å finne alternativer ved behov. [4]

Trening etter sykdom

Vi heier på styrketrening for alle

Hos Nr1 Fitness er vårt hovedfokus på å bedre folkehelsen, og én av måtene å gjøre det på er å få flere til å trene styrke. Men det er ikke alltid så enkelt å komme i gang på egenhånd! Hos oss kan du både få hjelp av en personlig trener, melde deg på en gruppetime med instruktør som både viser og veileder ulike styrkeøvelser, og vi arrangerer flere kurs som kan være nyttig for mange.

Er du ikke medlem hos oss? Meld deg inn helt enkelt her eller bruk knappen under. Du kan også ta kontakt med ditt nærmeste treningssenter for mer informasjon. Velkommen til Norges triveligste treningssentre!