gratis veiledning og styrketrening for eldre

Styrketrening for eldre

Det er viktig å holde seg fysisk aktiv, uansett alder. Én måte å holde seg aktiv på for eldre, er styrketrening. Dersom du holder deg fysisk aktiv som godt voksen, vil du i større grad klare deg selv og bo hjemme lengre. Det er heller aldri for sent å bli aktiv dersom du ikke har vært aktiv tidligere. Det finnes en rekke styrkeøvelser som holder deg over 65 år i god form, og en rekke måter å gjennomføre dem på. Vi gir deg de beste tipsene for å komme i gang med styrketrening for eldre, for at du skal få en bedre hverdag.

Råd for fysisk aktivitet for eldre

Det er ingen tvil om at det er viktig å holde seg fysisk aktiv som godt voksen. Ifølge Helsenorge.no bidrar fysisk aktivitet blant annet til bedre humør og hukommelse, mindre risiko for diabetes type to, og gir muligheten til å være sosial lenger (1). I tillegg til dette viser forskning at eldre som har en aktiv livvstil i gjennomsnitt får tre år med bedre livskvalitet enn eldre som ikke er aktive. Fysisk aktivitet har også en enorm innvirkning på den psykiske helsen vår.

For eldre er det samme anbefalinger som for voksne når det gjelder ukentlig fysisk aktivitet, nemlig moderat aktivitet i 150 minutter eller aktivitet med høy intensitet i 75 minutter i uken. I tillegg er det sterkt anbefalt med styrketrening to til tre ganger i uken for eldre. Dersom man har nedsatt funksjonsnivå, anbefaler Helsedirektoratet at man holder seg så aktiv som man kan og unngår tiden i ro. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, og ofte holder det med lett bevegelse for å få kroppen i gang (1).

Styrketrening for eldre

Styrketrening for eldre

Det er godt dokumentert at eldre over 65 år har svært god effekt av styrketrening. En av de aller viktigste grunnene til å trene styrke, er for å forhindre fall. En sterkere muskulatur gjør at man blir mer stødig og man klarer å holde kroppen oppe på en god måte. Derfor bør man ha aller mest fokus på musklene i bein og hofteledd, men de andre store muskelgruppene i mage, bryst, rygg, skuldre og armer bør også inkluderes i et program for styrketrening for eldre.

Man trenger ikke gjøre veldig kompliserte øvelser for å få god effekt. Ofte holder det å plukke ut noen enkle øvelser som kan gjøres hjemme et par ganger i uken for å komme i gang. Deretter kan man øke antall øvelser eller ganger i uken, og eventuelt avansere til andre treningstyper. Enkle øvelser kan for eksempel være å reise seg opp fra en stol, høye kneløft, bekkenløft eller armhevninger mot vegg. Helsedirektoratet har laget en fin brosjyre med enkle øvelser som du kan finne her (2).

Godt voksen: Styrketrening for eldre

Eldre på treningssenter – En sosial arena

Hos Nr1 Fitness er alle hjertelig velkommen, uansett alder. De aller fleste sentrene våre er godt tilrettelagt for trening for eldre. På sentrene våre med gruppetimer har vi en time som heter «Godt voksen» som er spesielt utviklet for seniorene som trener hos oss. Dette er enkle timer som trener hele kroppen, ofte med en blanding mellom kondisjons-, styrke- og bevegelighetstrening. Timen kan tilpasses enhver utfordring som man måtte ha, og har lav belastning på problemområder som rygg og knær.

En annen grunn til å trene på treningssenter som eldre, er den sosiale arenaen man får. Det er en ypperlig møteplass hvor man kan tilbringe tid sammen med andre med samme interesse for å holde seg fysisk aktiv. Alle våre treningssentre har en kaffekrok og gratis kaffe hvor man kan starte eller avslutte treningsøkten. De aller fleste tar seg tid til en kaffekopp etter gruppetimen «Godt voksen». Det er ingen tvil om at sosialt samvær med andre gjør godt for den psykiske helsen.

Treningssenter er også en ypperlig arena for å få veiledning, oppfølging og motivasjon til treningen. Med en personlig trener får man så tett oppfølging som man selv ønsker og en kjekk sparringspartner som hjelper deg å nå dine mål. Treneren kan også hjelpe deg å bli kjent med styrketreningsområdet, og vise deg noen flotte øvelser. Flere av våre personlige trenere har mye erfaring med styrketrening for eldre.

Trenger du hjelp til å bli mer fysisk aktiv?

Hos Nr1 Fitness er vi klare for å hjelpe deg! Ta kontakt med ditt nærmeste treningssenter for gode tips og råd til å komme i gang. Når du melder deg inn hos oss får du med to gratis PT-timer som kan hjelpe deg å nå dine mål. Meld deg inn i dag!