Tone fikk kjenne på viktigheten av styrketrening

Tone (62) har alltid vært aktiv og med et sunt kosthold som en naturlig del av hverdagen. Overraskelsen var derfor stor da hun i 2017 fikk osteoporose. Styrketrening ble redningen.

 

Tone er en voksen dame på 62 år. Hun er utdannet sykepleier, og har i tillegg Sykepleievitenskap fra UiB. Hun har alltid levd et aktivt liv. Så langt tilbake hun kan huske har hun gått mange og lange turer i fjellet – på ski om vinteren og på beina resten av året.

– Jeg har i grunnen flydd på fjellet hele mitt liv, jeg. Da jeg var yrkesaktiv, gikk, syklet eller jogget jeg til og fra jobb. Et sunt kosthold har også alltid vært en del av hverdagen min, sier Tone.

I august 2017, da Tone var på en av sine vante fjellturer, falt hun og brakk håndleddet. Bruddet var komplisert og måtte opereres. Som alle kvinner på hennes alder som får bruddskader, fikk hun tilbud om å få målt bentettheten, og hun ble, mildt sagt, overrasket da det ble konstatert osteoporose – spesielt uttalt i ryggen.

styrketrening med PT

Styrketrening som behandling

Behandling med medisiner ble startet umiddelbart, men Tone tenkte at hun måtte gjøre mer enn å ta medisiner, så hun bestemte seg for å begynne med styrketrening. Og med en søster som er sertifisert Personlig Trener, var det ingen tvil om hvor hun måtte melde seg inn. Valget falt på Nr1 Fitness Landås.

Etter en god samtale med sin søster Helle, ble de enige om at Tone skulle trene styrke tre ganger i uken – til å begynne med sammen med PT hver gang, så etter hvert over til «delt ansvar», hvor Helle la opp et egentreningsprogram for Tone. Dette var i utgangspunktet en god plan, men det gikk ikke lange tiden før Tone tenkte at dette med delt ansvar ikke var en så god plan likevel.

– Jeg innså at jeg rett og slett ikke hadde selvdisiplin nok til å trene like hardt og målrettet alene. Jeg trengte en som både kunne motivere meg og pushe meg, og som samtidig tok ansvar for at jeg utførte øvelsene korrekt. Man trenger fagfolk som kan finne de rette øvelsene rundt utfordringene man har og som kan tilrettelegge og tilpasse treningen, og samtidig gjøre at økten blir gøy. Det er jo en kjensgjerning at alle har dager hvor lysten til å gå å trene rett og slett er fraværende. Å ha en treningsavtale med en PT forplikter, og da stiller man til timen uansett, og man får jo en kanongod følelse etterpå, sier Tone.

– I våre timer har jeg alltid hatt diagnosen i fokus og lagt treningen opp etter det. Samtidig er det viktig ikke å glemme resten av kroppen, altså gjøre treningen total. Vi skal jo både rehabilitere og forebygge, sier Helle.

Verdien av styrketrening

Å leve et aktivt liv sammen med et sunt kosthold er utrolig viktig, men det er dessverre ikke alltid nok. Man trenger ren styrketrening i tillegg. Et skikkelig treningsopplegg som ivaretar deg og dine behov er alltid viktig, men spesielt viktig i alderen 40-50 og oppover. Trener du styrke bremser du aldersrelaterte tap av både muskelmasse og styrke. Styrketrening kan både forebygge og redusere osteoporose, og risikoen for skader ved fall reduseres.

For Tone har styrketrening vært en strålende behandling. I begynnelsen av dette året tok hun nye bentetthetsmålinger med fantastiske resultater! Hun var rett og slett kvitt osteoporosediagnosen, og denne gangen var det legen som, mildt sagt, ble overrasket. Det er sjeldent å se så stor bedring på så kort tid. Det er med andre ord alltid en grunn til å bli sterkere!

Ønsker du å sette i gang med styrketreningen?

Meld deg inn i ditt nærmeste treningssenter i dag! Du får en oppstartstime med PT som kan hjelpe deg i gang. Finn ditt nærmeste senter og bli medlem her.