Trening i tidsklemma

Trening i tidsklemma

Lurer du også på hvordan du kan få inn trening i tidsklemma? Det er stadig vekk spørsmål på sosiale medier og på sentrene våre om hvordan man får tid til å trene i en travel hverdag. Hverdagen er full av jobb, fritidsaktiviteter, barn, dyr eller andre hobbyer. Så hvordan får man tid til ukens treningsøkter? Det første svaret er prioritering. Her går vi litt nærmere inn på hvordan man kan tenke for å prioritere inn trening i hverdagen. Det andre svaret er effektivitet. Les videre for enkle tips for å trene mer effektivt!

Prioriter trening i tidsklemma

Det aller første du må gjøre for å få tid til trening i hverdagen, er å prioritere det. Du må aktivt velge å sette av tid til det. Noen dager vil det være vanskelig på grunn av andre forpliktelser, og det er helt greit! Helsedirektoratet anbefaler minst 150 minutter med moderat fysisk trening i uken, og da er det helt greit om du ikke trener hver dag. Med 50 minutter, tre ganger i uken, er du i mål!

Planlegg uken din og se når du har en tilgjengelig luke til trening. Er det etter at barna har lagt seg? Kanskje det er på morgenkvisten før du drar på jobb? Eller kanskje det til og med kun passer i lunsjpausen? Det er mye enklere å gjennomføre en trening som er planlagt.

For å prioritere trening, må du ofte velge bort noe annet. Du må kanskje velge bort en halvtime med TV på kvelden. Eller velge å stå opp en time tidligere for å få inn økten før jobb. Eller velge å lage en kjappere middag en dag for å spare litt tid på middagslagingen og heller bruke tiden på en joggetur før du setter i gang.

En annen måte å prioritere trening på, er å få inn dagens aktivitetsdose samtidig som du gjør daglige gjøremål. Hva med å sykle til og fra jobb? Eller gå til butikken for å handle middag? Eller utnytte tiden når ungene er på fotballtrening til å løpe intervaller rundt fotballbanen? Eller ta noen knebøy mens hunden snuser når dere er ute på luftetur? Det er både effektivt og bra for helsen din!

Trening i tidsklemma på mølle

Effektiv trening i tidsklemma

Dersom du trener effektivt og med høy intensitet, er Helsedirektoratets anbefaling kun 75 minutter med høy intensitet i uken. Det er 25 minutter, tre ganger i uken. Disse øktene er økter som gjennomføres med høy puls. Intervaller er ofte et godt hjelpemiddel til å ligge høyt i puls over tid, hvor man jobber effektivt i en gitt tidsperiode, etterfulgt av en periode med pause. Dette gjentas flere ganger, avhengig av typen intervall du gjennomfører. Intervaller kan brukes på for eksempel jogging, styrkeøvelser, kondisjonsøvelser og sykling – de aller fleste treningsformer kan gjennomføres med intervaller. En type intervall er tabata, som vi har skrevet om her.

Det florerer med korte, effektive treningsøkter på sosiale medier for tiden. Du kan finne enkle økter som kan gjennomføres hjemme, ute, på treningssenter eller der du er. Vi har også mange flotte økter både på vår Facebookside og i appen vår – mange av dem er korte og supereffektive økter som kan gjøres hvor som helst.

Bli motivert for trening i hverdagen

Det som kanskje er den største utfordringen ved å få til trening i tidsklemma, er motivasjon. De aller fleste klarer å få inn Helsedirektoratets anbefalte aktivitetsnivå dersom de er motivert for det. Men motivasjon er ikke alltid så lett å oppdrive! Man må nemlig finne ut akkurat hva som motiverer oss personlig, på det stedet i livet vi er i dag.

Mange motiveres av å se resultater på treningen. De synes det blir enda kjekkere å trene styrke hvis de ser at de blir sterkere, eller å løpe intervaller på mølle om de ser at de kan løpe litt fortere fra gang til gang. Andre igjen motiveres av å se endringer i kropp eller vekt. En annen ting som kan være motiverende er fellesskap, noe man gjerne får ved å delta på gruppetimer eller trene med en venn. Da kan man pushe hverandre. Og en siste ting som kan være motiverende for mange, er det psykiske aspektet. Mange bruker trening som avkobling og som tid for seg selv i en travel og hektisk hverdag. Det er motiverende å ha overskudd til å håndtere hverdagen, og det overskuddet er det mange som får nettopp på grunn av trening.

Hva er det som motiverer deg til å trene?

Trenger du hjelp til å bli motivert til trening?

Hos oss er alle hjelpemidler tilgjengelig for å hjelpe deg å bli motivert til trening. Vi har gruppetrening i ulike varianter, vi har PT-tjenester for deg som ønsker enda tettere oppfølging, og vi har åpent døgnet rundt på mange av treningssentrene våre for at du skal kunne trene akkurat når du selv ønsker det. Er du ikke medlem? Du finner ditt nærmeste treningssenter her og du kommer enkelt til innmelding via senterets side eller ved å trykke på knappen under. Velkommen til oss!