trening med strikk

Trening med strikk

Trening med strikk er en enkel, effektiv og skånsom måte å øke motstanden på når du trener styrke. Med et par treningsstrikk kan du trene hele kroppen, når som helst og hvor som helst! Absolutt alle kan ha godt utbytte av å trene med strikk, uansett treningsnivå. Strikkene kan brukes til så mangt, så vi har samlet noen tips og triks til deg her.

Hva er treningsstrikk?

Det finnes flere varianter av strikk som kan brukes til trening. Man har treningsstrikk med håndtak, lange treningsstrikk og korte treningsstrikk (også kalt minibands). Felles for dem alle er at de har ulike nivåer grunnet hardheten eller tykkelsen på strikken. Du kjenner fort forskjellen på de ulike strikkene. Kombiner for eksempel flere strikker for å få mer motstand eller lengde på strikken! De kan også stort sett brukes på alle øvelser og er lette slik at du enkelt kan ta dem med deg, for eksempel på reise. På treningssenteret finner du strikkene i styrkeområdet eller området for funksjonell trening, eller i resepsjonen.

Det er skånsomt og trygt å trene med strikk. Du velger selv hvor tung motstanden skal være og regulerer enkelt strikkens plassering.

trening med strikk

Styrketrening med strikk

De aller fleste styrkeøvelser som vanligvis gjennomføres med kun kroppsvekt eller med vekter, kan man gjøre med strikk i stedet. For nybegynnere som synes at kroppsvekttrening ikke er utfordrende nok, kan strikk være et helt topp steg videre for å bli sterkere. For deg som driver med styrketrening med vekter til vanlig, så kan det være en super avveksling å bruke strikk, så lenge strikken gir nok motstand og du tar et høyt antall repetisjoner.

Du kan trene hele kroppen din med treningsstrikk. Øvelser som knebøy, markløft, skulderpress og roing er helt topp å gjøre med strikk. Fest strikkene på et naturlig sted slik at øvelsene blir enkle å gjennomføre. Behold litt motstand i strikken uansett hvor du er i bevegelsen. Husk å feste strikkene godt, enten i deg selv eller dørhåndtak for eksempel, og holde et godt grep for å unngå at det spretter opp. Ved å feste strikken i dørhåndtaket eller annen fast innredning, kan den brukes tilsvarende som kabelmaskin på treningssenter.

Mange bruker også strikk under vanlig styrketrening for å utfordre stabiliseringsmuskulaturen og jobbe med flere små muskler samtidig som større muskelgrupper. Du kan for eksempel gjøre hofteløft eller knebøy med strikk over/under kneet samtidig som du bruker vekter. Prøv deg frem!

trening med strikk

Strikk som hjelpemiddel på trening

Strikk kan brukes til så mye mer enn kun som treningsutstyr. Det kan også brukes som hjelpemiddel på trening. Det er blant annet helt supert å bruke treningsstrikk for litt ekstra hjelp i pullups eller chins. Da fester du enkelt strikket i håndtakene og legger strikket under føttene eller knærne mens du tar pullups som vanlig. Dersom du i motsatt tilfelle trenger litt ekstra motstand i pullups, så kan du feste strikken i bakken og til anklene for å gjøre det ekstra tungt å dra deg opp.

Du kan også bruke korte strikk eller minibands til å øke vekten på en vanlig hantel. Fest et par ekstra vektskiver, for eksempel en halv kilo på hver side, med et miniband. Sørg for at strikken henger godt fast og vipps, så har du en fin måte å øke vekten akkurat så mye som du ønsker.

 

Kilde:

AFPT.no – Trening med strikk

Trenger du mer veiledning og flere tips?

Da kan våre flinke personlige trenere hjelpe deg! Ta kontakt med ditt nærmeste treningssenter og fortell dem hva du ønsker å få hjelp til, så finner de en personlig trener som du kan avtale en økt sammen med! Er du ikke medlem enda? Meld deg enkelt inn her. Husk at du som ikke har vært medlem hos oss tidligere kan prøve Nr1 Fitness helt gratis før du bestemmer deg. Vi har gratis prøvetime! Velkommen til oss!