Spinning

Spinningtimer

Spinningtimer

Spinningtimer er sykkeltimer som foregår på spinningsykler i sal. Her kan du bruke både sykkelsko og joggesko, selv om vi absolutt anbefaler spinningsko for best mulig opplevelse. En myk joggesko vil lettere bøye seg rundt pedalen og påvirke måten du tråkker rundt på, mens en hard sykkelsåle vil gi deg et mer jevnt og mindre belastende tråkk. Flere av sentrene bruker Iqniter pulssystem, så har du et pulsbelte som støtter denne programvaren kan du ta det med. Belter selges også på noen sentre og på nett. 

Våre spinningtimer er delt inn i grønn, gul og røde timer. Dette indikerer intensiteten på timen og hvor høyt vi går i puls. Man kan sammenligne fargene med trafikklyset hvor grønt er klart for alle, gult krever litt ekstra og på rødt er det lurt å være forberedt på jobbing 😉 

På en spinningsykkel har du din egen motstand slik at du kan tilpasse etter dagsform og pulssone. Man velger ulike timer etter hvilket utbytte man er ute etter, så lytt til instruktøren når de veileder deg. Målet er ikke å tømme all energi, men å lære pulskontroll, øke form og kondisjon samtidig som vi har det kjekt sammen. Alle kan delta på alle spinningtimer, og vi anbefaler deg hovedvekt på grønne og gule timer gjennom uken, så kan du legge inn noe rødt for å pushe.

Vil du lese mer om spinning? Klikk deg inn her!

 

Grønne timer: Er effektive timer både for nybegynner, men også som restitusjon eller mengdetrening for godt trente. Her jobber i de lavere intensitetssonene, uten å gå mot makspuls. Det vil være ekstra fokus på teknikk og man har gjerne færre skifter i tempo og stilling underveis. På grønne timer står vi i kortere perioder.

Gule timer: Effektiv trening med middels intensitet som passer for de fleste. Gule timer kan både kjøres som langkjøring eller intervaller. Her går vi i høyere pulssoner, men holder oss et godt stykke under makspuls. Du styrer selv intensitet, men her vil instruktøren pushe mer aktivt enn på de grønne.

Røde timer: Henter deg til nye høyder og er tøff trening med høy intensitet for deg som ønsker en hard treningsøkt. Her jobber vi med å presse grenser og utfordre hvor høyt vi kan gå i puls og hvor lenge vi kan bli der oppe. Timene kjøres ofte som intervaller, men med ulik oppbygging og lengde på intervallene.

Alle våre spinningtimer inneholder oppvarming, en hoveddel og nedtrapping med tøying.

Ikke vær redd for å prøve nye timer, jo flere ganger du deltar jo bedre effekt og mestring vil du oppnå 🙂

 


Spinningtimene vi tilbyr hos Nr1 Fitness

 

Spinn surprise 

Dette er en time med underholdning og moro på sykkelen. Her kan det være ulike tema og overraskelser som gjør at du fort glemmer at du jobber. Denne timen er alltid uten løype i pulssystem, men du kan ha med egen klokke. Timen avsluttes med en lett strekk. Timen kan variere i kombinasjon med lengde (30-45-60) og fargekode (grønn-gul-rød)

 

Spinn 

Dette er timen for deg som vil ligge jevnt i puls og utfordre kroppen til å holde en intensitet over tid uten intervaller. Her kan pulsen variere gjennom programmet, men timen er ikke lagt opp etter intervallprinsippet med økninger og restitusjon. Timen avsluttes med en lett strekk. Timen varierer i lengde (30-45-60-75-90-2t) og fargekode (grønn-gul-rød)

 

Spinn HIIT 

Denne 30 minutters timen er rød med korte, harde og varierte intervaller. HIIT betyr høyintensitets intervalltrening og kjøres som korte timer man gir alt man kan. Timen inneholder en kort oppvarming og nedtrapping, så kom gjerne oppvarmet til timen. 

 

Spinn tabata

Her møter du oppvarming før korte intervaller og enda kortere pauser. Timen vil følge tabata-prinsippet med hard jobbing for eks 20 sek og helt pause 10 sek, gjennom 4 minutters perioder. Mellom hver periode vil det være ett minutt å hente seg inn og forberede seg til neste periode. Disse kan være lagt opp etter 20/10 eller andre tabata sekvenser. Timen avsluttes med en lett strekk. Timen variere i lengde (30-45-60) og fargekode (gul-rød).

 

Spinn pyramide int.

Her møter du oppvarming før intervaller som øker stegvis lengde etter pyramideformen. Vi starter på ett eller to minutters intervall og øker med ett minutt pr intervall opp til seks eller syv minutter på topp. Der snur vi og korter ned hvert intervall med ett minutt til vi er nede. Mellom hvert intervall er det restitusjon på halve tiden. Eks 2 min jobb og 1 min pause. 3 min jobb og 1,5 min pause. Timen avsluttes med en lett strekk. Timen kan variere i lengde (45-60) og fargekode (gul-rød).

 

Spinn 4×4 int.

Dette er timen for deg som vil utfordre kondisjon og øke makskapasitet! Denne timen inneholder oppvarming før 4 høyintensitets intervaller. Du gir alt du har i 4 minutt, etterfulgt av 3 minutt aktiv pause. Du jobber hardt og pusher din komfortsone gjennom hvert intervall. Timen avsluttes med en lett strekk. Timen kan variere i fargekode (gul-rød) og lengde (45-60) med lengre oppvarming og nedtrapping. 

 

Spinn int. mix

Denne timen er fri på intervall fronten og instruktør kan ha både kortintervall og lengre i en og samme time. Her kan du få en smakebit på ulike intervaller og lære mer om ulike måter å jobbe på. Timen avsluttes med en lett strekk. Timen varierer i lengde (30-45-60-75-90-2t) og intensitet etter fargekode (grønn-gul-rød).