Spinningtimer

Spinningtimer

Spinningtimer er sykkeltimer som foregår på spinningsykler i sal. Her kan du bruke både sykkelsko og joggesko, selv om vi absolutt anbefaler spinningsko for best mulig opplevelse. En myk joggesko vil lettere bøye seg rundt pedalen og påvirke måten du tråkker rundt på, mens en hard sykkelsåle vil gi deg et mer jevnt og mindre belastende tråkk. Flere av sentrene bruker Iqniter pulssystem, så har du et pulsbelte som støtter denne programvaren kan du ta det med. Belter selges også på noen sentre og på nett. 

Våre spinningtimer er delt inn i grønne, gul og røde timer. Dette indikerer intensiteten på timen og hvor høyt vi går i puls. Man kan sammenligne fargene med trafikklyset hvor grønt er klart for alle, gult krever litt ekstra og på rødt er det lurt å være forberedt på jobbing 😉 

På en spinningsykkel har du din egen motstand slik at du kan tilpasse etter dagsform og pulssone. Man velger ulike timer etter hvilket utbytte man er ute etter, så lytt til instruktøren når de veileder deg. Målet er ikke å tømme all energi, men å lære pulskontroll, øke form og kondisjon samtidig som vi har det kjekt sammen. Alle kan delta på alle spinningtimer, og vi anbefaler deg hovedvekt på grønne og gule timer gjennom uken, så kan du legge inn noe rødt for å pushe.

Vil du lese mer om spinning? Klikk deg inn her!

 

Grønne timer: Er effektive timer både for nybegynner, men også som restitusjon eller mengdetrening for godt trente. Her jobber i de lavere intensitetssonene, uten å gå mot makspuls. Det vil være ekstra fokus på teknikk og man har gjerne færre skifter i tempo og stilling underveis. På grønne timer står vi i kortere perioder.

Gule timer: Effektiv trening med middels intensitet som passer for de fleste. Gule timer kan både kjøres som langkjøring eller intervaller. Her går vi i høyere pulssoner, men holder oss et godt stykke under makspuls. Du styrer selv intensitet, men her vil instruktøren pushe mer aktivt enn på de grønne.

Røde timer: Henter deg til nye høyder og er tøff trening med høy intensitet for deg som ønsker en hard treningsøkt. Her jobber vi med å presse grenser og utfordre hvor høyt vi kan gå i puls og hvor lenge vi kan bli der oppe. Timene kjøres ofte som intervaller, men med ulik oppbygging og lengde på intervallene.

Tallene bak navnet på timen forteller hvor lenge timen varer. Alle våre spinningtimer inneholder oppvarming, en hoveddel og nedtrapping med tøying.

Ikke vær redd for å prøve nye timer, jo flere ganger du deltar jo bedre effekt og mestring vil du oppnå 🙂

 


Spinningtimene vi tilbyr hos Nr1 Fitness

 

Spinn surprise 30 – 45 – 60

Dette er en time med underholdning og moro på sykkelen. Her kan det være ulike tema og overraskelser som gjør at du fort glemmer at du jobber. Denne timen er alltid uten løype i pulssystem, men du kan ha med egen klokke.

 

Spinn 30 – 45 – 60  

Dette er ulike timer hvor vi har lengre arbeidsperioder uten intervaller. Det kan være sletter, bakketrening eller lengre drag. Disse timene varierer i lengde og intensitet etter fargekode.

 

Spinn langkjøring 75 – 90 – 2t – 3t

Dette er ulike timer hvor vi har lengre arbeidsperioder uten intervaller. Det kan være sletter, bakketrening eller lengre drag. Disse timene varierer i lengde og intensitet etter fargekode, men intensitet tilpasses lengden på timen.

 

Spinn int 45 – 60 – 75 – 90

Dette er timer med ulike intervaller som varierer i pulssone etter fargekode. Instruktøren motiverer deg til å holde fokus og lytte til kroppen underveis mtp på pulssoner og hvor lang hver periode er. Her trener vi på å holde pulsen høy over tid og intervallene kan variere i lengde. På disse timene bør man ha pulsmåler for å få maks ut av intervallene.

 

Spinn hiit 30 (kort intervall)

Denne timen er kort, hard og effektiv. Vi har korte, intensive intervaller og korte pauser. Timen inneholder kort oppvarming, så om du trenger mer tid kan du varme opp ekstra selv. 

 

Spinn int 4*4 45

Denne timen har høyintensive intervaller hvor du gir maks i 4 minutter, før du henter deg inn i 3 minutter. Man veksler mellom å stå og sitte på sykkelen underveis i intervallene. Fokus på denne timen ligger rundt arbeidsperiodene, og du hviler mellom hver intervall. 

 

Spinn int. pyramide 45 – 60 

Dette er en tøff intervalltime som bygges opp etter pyramideprinsippet. Vi starter med korte intervaller og øker hvert intervall med et minutt til vi er på toppen. Intervallene ligger mellom 1 og 7 minutter og når man er på topp gjør man motsatt ned igjen. Pausene er kortere enn arbeidsperiodene. Dette er en herlig, krevende time hvor du trener på å presse grensene og utfordre deg selv.