Styrketimer

Styrketimer

Styrketimer

Styrke er viktig for både skjelett, forbrenning og hverdagen vår. Mange tenker store, tunge vektstenger eller skumle apparater når man tenker styrke, men dette er bare en del av mulighetene man har når det gjelder styrketrening. Styrke er å utfordre musklene til å aktiveres og brukes slik at du holder kroppen din oppe, holder kontroll rundt ledd og tåler mer i en travel hverdag. 

Man kan trene styrke på utallige måter og det som er så fint med gruppetimer er at du har en instruktør som forteller deg hva du skal gjøre og hvor lenge du skal gjøre det. De fleste av oss trenger litt motivasjon.

 

Grønne timer: Enkel og effektiv trening med lett til middels intensitet som passer både for deg som er helt ny og for deg som trener jevnlig. Instruktøren gir alternativer og hjelper med tilpasning ved behov.

Gule timer: Enkel og effektiv trening med middels intensitet som passer for de fleste. Gule timer har noe høyere intensitet enn en grønn time og kan ha litt mer varianter av øvelser. Du tilpasser ditt nivå.

Tallene bak navnet på timen forteller hvor lenge timen varer.

Det er en fordel å være oppvarmet før du kommer inn på en styrketime. Ikke vær redd for å prøve nye timer, jo flere ganger du deltar jo bedre effekt og mestring vil du oppnå 🙂

 


Styrketimene vi tilbyr hos Nr1 Fitness

 

Mage rumpe lår

Denne timen kan både følge musikken låt for låt og følge intervaller/repetisjoner. Vi bruker egen kroppsvekt på matte, evt. lett utstyr som strikk eller manualer. Her er målet å få med de ulike delene av muskulaturen, både foran og bak på kroppen og skrå og rett linje. Timen avslutter med en lett strekk. Det kan være lurt å varme opp før timen. Timen kan variere i lengde (30-45) og kan med fordel settes sammen med ulike kondisjonstimer.

 

Rumpe lår

Denne timen kan både følge musikken låt for låt og følge intervaller/repetisjoner.  Vi bruker egen kroppsvekt på matte, evt. lett utstyr som strikk eller manualer. Her er målet å få med de ulike delene av muskulaturen, både foran og bak på kroppen. Timen avslutter med en lett strekk. Det kan være lurt å varme opp før timen. Timen kan variere i lengde (30-45) og kan med fordel settes sammen med ulike kondisjonstimer.

 

Sterk kjerne 

En enkel og god trening for kjernen. Vi har hovedvekt på musklene i mage og rygg gjennom timen, men du vil også få bonus med hjelpemuskler. Denne timen er ofte med egen kroppsvekt på matte, men kan også bruke lett utstyr som manualer eller strikk. Timen avslutter med en lett strekk. Det kan være lurt å varme opp før timen.  Timen kan variere i lengde (15-30-45) og kan med fordel settes sammen med ulike kondisjonstimer.

 

Basic styrke 

Dette er en styrketime for hele kroppen, med fokus på de store muskelgruppene. Vi jobber på en mild og skånsom måte hvor det blir gitt alternativer og veiledning. Vi jobber låt for låt og bruker manualer, egen kroppsvekt, strikk eller løse vektskiver. Timen avslutter med en lett strekk. Det kan være lurt å varme opp før timen. Timen kan variere i lengde (30-45-60) og kan med fordel settes sammen med ulike kondisjonstimer.

.

Tabata styrke 

Her får du styrke satt sammen i intervaller på 20 sekund jobbing og 10 sekund skifte av øvelse. Her styrer du eget tempo basert på din teknikk. Når du blir tryggere kan tempo økes. Hvert intervall er 4 min med til sammen 8 arbeidsperioder. Her brukes det manualer, egen kroppsvekt, stepkasse, strikk, stang eller vektskiver. Timen avslutter med en lett strekk. Det kan være lurt å varme opp før timen. Timen kan variere i lengde (30-45-60) og kan med fordel settes sammen kondisjon eller kropp og sjel timer.

 

Styrke med stang 

Her får du ren styrke for hele kroppen med vektstang og vektskiver. Her jobber vi med tyngre vekter og sett med færre repetisjoner. Vi bruker både baseøvelser og varianter av øvelser for å få tak i de ulike delene av muskulaturen. Her er hovedfokus på de store musklene i kroppen, men et program vil variere slik at du får brukt musklene på ulik måte. Timen avslutter med en lett strekk. Det kan være lurt å varme opp før timen. Timen kan variere i lengde (30-45-60) og kan settes sammen med ulike kondisjonstimer.

 

BodyPump 

Dette er en ferdiglaget konsepttime for styrke hvor program og musikk følger hverandre tett. Vi varierer tempo og øvelser gjennom hele timen. Her er timen det skjer en del skift underveis og instruktøren jobber med gruppen og holder tellingen for deg. Vi trener hele kroppen og får hjelp av motiverende musikk så timen går raskt. Vi har en lett oppvarming og uttøying på timen, men du kan også sette timen sammen med kondisjonstrening eller en lengre oppvarming. Timen kan variere i lengde (45-60)

 

Nr1 intervall styrke 

Dette er vår egen konsepttime hvor vi bruker egen kroppsvekt og matte. Dette er en enkel styrketime hvor du får trent hele kroppen. Timen er delt inn i tre, med overkropp, underkropp og kjerne. Timen har en fast struktur du vil kjenne igjen, hvor vi bytter øvelser ved nytt program. Timen varer i 30 minutter og kan med fordel settes sammen med andre timer.

 

Nr1 core og Mobilitet 

Dette er en ferdig koreografert konsepttime hvor mobilitet, balanse, kjerne og kontroll står i fokus. Timen flyter i ulike intervaller fra 30 sekund til fire minutter. Her bruker vi hele kroppen og man kan enkelt tilpasse og justere øvelsene. Her er det rom for å roe ned og lytte til kroppen selv om vi er i bevegelse gjennom hele timen. Timen har en fast struktur du vil kjenne igjen, hvor vi bytter øvelser ved nytt program. Timen varer i 30 minutter og kan med fordel settes sammen med andre timer. Liker man aktive yogatimer kan dette være et godt alternativ.

 

Kettlebell 

Dette er effektiv styrketime for hele kroppen, med bruk av kettlebells (KB). En morsom og litt annerledes form for styrketime hvor du vil få opp pulsen og lære nye øvelser. Du velger selv tyngde på din kettlebell. Timen inneholder oppvarming og nedtrapping, alt etter lengde (30-45-60) Hver time vil inneholde litt teknikktrening slik at du skal bli trygg på bruken av KB.