Kropp og sjel

Timer for kropp og sjel

Disse timene er en samlebetegnelse for timer vi har fokus på pusten og lytter ekstra til kroppen. Alle kropp og sjel timer er markert med grå farge på timeplanen. Dette dekker over et stort sortiment av timer, inndelt i Pilates, Yoga og Fusion. Den største forskjellen på disse timene er at Pilates er styrketrening for den indre muskulatur, mens Yoga har pusten i fokus og gjerne ulike tema eller intensitet alt etter hvilken time du velger. Yoga har stor variasjon i de ulike timene, om det er tøying eller aktivering som står i fokus, men Pilates alltid har kjernen i fokus. Fusion er er miks mellom kjernetreningen fra Pilates og det rolige fra Yoga. Her foregår hele timen på matten uten stående stillinger.

Man bruker ulike pusteteknikker på timene, så i starten er målet at du puster i øvelsene, så kommer de ulike teknikkene etterhvert. Setningen “ingen bevegelse uten pust” gir deg en fin målestokk på når du skal justere eller ta pause i en øvelse. Når du blir komfortabel med det å ha pusten i fokus vil du kjenne at den hjelper deg i øvelsene, enten om det er for å slippe taket eller få en bedre aktivering.

Ikke nøl med å spørre om tips og råd fra instruktøren, for eksempel hvis du har skader eller utfordringer. Du skal ikke gå fra trening og vite at du har pushet for langt.

Hva er Pilates?
Gjennom rolige bevegelser i takt med egen pust, fokuserer vi på kjernen og det å øke kroppskontrollen. Dette gir stor gevinst i hverdagen. Når du blir sterkere i kjernen og mer smidig i kroppen vil både balanse og holdning bedres.

En pilatestime hos Nr1 Fitness er for alle og varer fra 30 til 60 minutter. Vi starter med å lande på matten og finne pusten, før vi begynner å forlenge og aktivere kroppen. Hele timen foregår på matten og man styrer selv nivå og pauser underveis. En øvelse kan med få endringer gjøres tyngre eller mildere. Med lukkede øyne, ro og fokus på pusten vil du være tilstede i hver øvelse. Slik vil du kjenne hva bevegelsen gjør med kroppen din og hvilke deler du aktiverer. Pilates krever et indre fokus under hele timen og at du konsentrer deg om deg selv og lytter til din kropp uten å prestere. Dette kan være uvant for mange, men når du får tak på det, gir det enormt gode resultater både for kropp og sjel.

Når du får Pilates under huden vil få bedre kroppsforståelse som du kan bruke i all annen trening og hverdagen generelt. Pilatesøvelser får deg til å jobbe dobbelt, det vil si at du ofte trener styrke i én muskel, mens du strekker ut en annen. Her får du tøyning og bevegelse rundt leddene som en herlig bonus.

 

Hva er Yoga?
Yoga er å lytte til kroppen, ta gode valg for seg selv og å puste fritt. Det kalles å praktisere yoga fordi man ser på det som en del av livet og man aldri anser seg selv som utlært innenfor Yoga. Yoga har lang tradisjon med pust, stillinger, pusteteknikker og avspenning. Disse timene varierer stort fordi Yoga er så mye, derfor anbefale vi alle å prøve ulike timer for å finne riktig time. Dette kan variere fra dag til dag og gjennom ulike perioder i livet. Det som er sikkert med Yoga er at det gjør deg godt og det vil alltid være et fokus på pusten.

I Nr1 Fitness har vi valgt ulike former for Yoga med ulike lengde på timene, alt fra 30 minutter til en time eller mer. Tiden står skrevet i minutter på hver time. Hver timetype har sitt mål, men gjerne ulike fokus fra gang til gang. I alle våre timer er det viktig å lytte til egen kropp, uansett om du er på en rolig time eller mer krevende time. Alle timer starter med en registrering på matten hvor du får tid til å lande og kjenne hvordan du har det og hvordan du puster. Videre vil vi bevege oss gjennom et program hvor det er rom for egne tilpasninger og pauser. Alle timer avsluttes med avspenning.

Vi har alt utstyr du trenger, men anbefaler å ha med egen Yoga matte og håndkle for hygiene og velvære.

Vårt sortiment inneholder:

Yin yoga (tøying)
Yin yoga oversettes gjerne til “Stille praksis”. Her blir vi flere minutter i hver stilling og lar kroppen bli pustet. Alle stillinger er inaktive og tyngdekraften er vår beste venn . Ta gjerne på varme klær. Vi bruker matte og varierende utstyr.

Styrkende yoga
Dette er timen mange forbinder med yoga og vi møter stående stillinger i tillegg til dem på matten. Timen foregår gjerne bolkvis, med stor takhøyde for pauser og tilpasning. Vi bruker matte og varierende utstyr.

Yoga flyt
Dette er en time der du jobber dynamisk med pust og bevegelse. Denne timen gjør deg god og varm i kroppen, strekker ut og gjør deg sterkere. Passer for deg som vil ha litt mer bevegelse og stående stillinger. Det kan være en fordel å ha deltatt på yoga tidligere. Vi bruker matte og varierende utstyr.

(JB står for Just Breathe og disse timene har ekstra fokus på pust og tilstedeværelse).

Jb yoga MIND
Her får du mental trening med pusteøvelser og 3-5 hvilende stillinger over tid. Her foregår hele timen liggende eller sittende så det er godt med litt varme klær. Vi bruker matte og varierende utstyr.

Jb yoga
Dette er vår rolige time med vekselvis forløsende stillinger med tøying og bevegende stillinger for leddene. Denne timen er fri for løft og du kan gjerne ha med litt varme klær. Vi bruker matte og varierende utstyr.

JB yoga klassisk
På denne timen har vi både har med stående stillinger og balanse. Stående stillinger er ikke så skummelt som noen tenker. Dette er stillinger du enkelt kan justere fordi du nettopp står. Her vil du også kunne møte på flyt sekvenser med et par stillinger. Vi bruker matte og varierende utstyr.

Nr1 core og Mobilitet
Dette er en ferdig koreografert konsepttime hvor mobilitet, balanse, kjerne og kontroll står i fokus. Timen flyter i ulike intervaller fra 30 sekund til fire minutter. Her bruker vi hele kroppen og man kan enkelt tilpasse og justere øvelsene. Her er det rom for å roe ned og lytte til kroppen selv om vi er i bevegelse gjennom hele timen. Vi bruker matte og egen kroppsvekt.