Timeforklaringer


Gruppetrening har utviklet seg til å bli en av de mest populære treningsformene i dag. Samtidig som det er sosialt og gøy, er du under kyndig veiledning til enhver tid.

For oss er det viktig at alle gruppetimene er basert på prinsippet om treningseffekt og at dette gjenspeiler seg i våre valg av gruppetimer.

Vi tilbyr timer på alle nivåer innen kondisjons-, styrke- og stabilitetstrening.

Benytt vår timeforklaring under, og få et innblikk i de ulike timene vi tilbyr. Dersom du har spørsmål, ta gjerne kontakt med ditt nærmeste senter.

Grønn: Enkel og effektiv trening for deg som er helt ny

Gul: Middels timer for deg som er litt – til middels godt trent

Rosa: Koordinasjonstimer

RødEnkel, effektiv, men tøff trening

GråTimer for kropp og sjel

Blå: Timer for deg som er godt voksen eller som har spesielle behov

 

Grønne timer

Det er enkel og effektiv trening for deg som er helt ny og gjerne vil ha en myk start. Lav til moderat kondisjons – og/eller styrketrening med helt enkel koreografi. På disse timene legger vi stor vekt på teknikk og alt foregår i rolig tempo. Disse timen passer også for godt voksne og våre Livea-medlemmer.

Spinn 
Effektiv kondisjonstrening for deg som er nybegynner eller ønsker en lett treningsøkt. Her får du en god innføring i riktig teknikk og korrekt innstilling av sykkel. Les mer om Spinning-timene her!


Basic aerobic
Enkel, effektiv og morsom kondisjonstime på gulv. Passer for deg som aldri har vært med på aerobic tidligere. 

Basic step
Vi kombinerer enkle trinnkombinasjoner med og uten step. Her blir det mye variasjon og god intensitet. En gøy time som passer for alle.

Mage/rygg
En effektiv styrkeøkt for mage og rygg. Her vil vi trene både de ytre og de indre/stabiliserende musklene. Timen legger opp til bruk av egen kroppsvekt på matte.

Basic styrke
Enkel og effektiv styrketrening med bruk av enkelt utstyr og egen kroppsvekt. Flerepetisjonstrening til fengende og motiverende musikk hvor du får styrket hele kroppen. Belastningen reguleres etter eget behov og fysisk form. Timen legger opp til god og trygg veiledning.
 

Basisball CenterCore
En effektiv basistime som har fokus på kjernemuskulatur, som skal sikre grunnlaget for en sterk og funksjonell kropp.


Bosu
En treningsform som benytter en såkalt halv ball med en hard og en myk flate. Dette gjør at man trener på et ustabilt underlag for å trene opp og styrke indre muskulatur og balanse.

 

Mage/rumpe/lår
En effektiv og variert styrketime med fokus på mage, rumpe, lår, men som også strammer opp hele kroppen. Det benyttes både manualer, vekt skiver, strikk og matte på timen.

 

Bodypump 30

Utholdende styrketime med bruk av vektstenger og løse vekter til fengende og motiverende musikk. Her får du styrket hele kroppen. Vi tilbyr 30/45/60 min Bodypump timer. Timen varierer i fargekode ut i fra varighet på timen.

 

TRX
TRX er et slyngetreningsystem hvor man forbedrer styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet ved hjelp av funksjonelle øvelser. Du bruker din egen kroppsvekt for å skape motstand mens du trener, og kan dermed justere vanskelighetsgraden uansett fysisk form. TRX varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen.

 

Tabata styrke

Styrketime etter tabata konseptet 20/10. Hver tabat intervall består av 20 sek jobbing, for så å hvile i 10 sek. Dette blir repetert gjennom 8 runder, dvs totalt 4 min. Tabata styrke varierer i fargekode ut i fra varighet og intensitet på timen.

 

Fitness ball

Styrketime med bruk av stor fitnessball med fokus på kjernemuskulatur. Fitness ball varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen.

 

Puls u/hopp

Effektiv kondisjonstime med bruk av enkle trinn uten hopp og løp satt sammen til fengende og motiverende musikk. Denne timen passer for absolutt alle. Du kan selv styre intensitet for å gjøre timen enklere eller tyngre. Kan med fordel kombineres med styrketimer.

 

Spinn langkjøring

En spinningtime som varer alt fra 90-120 min med lav intensitet. Spinn langkjøring varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen.

 

 

Gule Timer

Gule timer er timer for deg som er middels godt trent og passer for de aller fleste. Timene vil ha gode teknikkforklaringer, samt flere alternativer for intensitet og koordinasjon.

Spinn 
Kondisjons- og forbrenningstrening på sitt mest effektive med middels intensitet. Timer som ikke kjøres etter spesifikke intervaller. Timen er delt opp i oppvarming, hoveddel og nedtrapping/uttøyning. Varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen. Les mer om Spinning-timer her!

 

Spinn intervall 

En intervallbasert spinntime med middels intensitet. En effektiv kondisjons – og forbrenningstime med fengende og motiverende musikk. Varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen.

 

Spinn langkjøring

En spinningtime som varer alt fra 90-120 min med moderat intensitet. Spinn langkjøring varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen.

 

Nr1 Total

Den totale treningsøkt som inkluderer kondisjon, styrke, mobilitet og avspenning. Timen er intervallbasert hvor intensitet og nivå kan justeres hver enkelt. En time som passer for alle. Vi bruker step og løse vekter.

 

Corebar HIT™ m/teknikktrening

HIT står for High Intensity Training og er en 30 minutters kondisjons time hvor vi jobber etter intervall prinnsippet. Vi starter timen med 5 min teknikktrening for å etablere god teknikk. En enkel og effektiv time med og uten hopp. Gjennom hele timen brukes COREbaren™, en vektet bøyd treningsstang.

 

Tabata
Dette er høyintensitets intervall og styrketrening som øker både aerob og anaerob kapasitet. Hver tabata intervall består av 20 sek høyintensitets trening, for så å hvile i 10 sek. Dette blir repetert gjennom 8 runder, dvs. totalt 4 min. Vi tilbyr 30/45/60 min Tabata-timer. Timen varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen.


Step 
Timen består hovedsakelig av basic trinn på step men med hyppigere kombinasjoner og god variasjon. Koordinasjonskravet er middels. Har man trent step tidligere vil man henge godt med. Med fengende musikk og gøy koreografi garanterer vi at treningseffekten er høy. Denne timen passer for de aller fleste og kan med fordel kombineres med styrketimer.

 

Aerobic 

Kondisjonstime med flere trinnkombinasjoner på gukv. Koordinasjonskrav er middels. Har man trent aerobic tidligere vil man henge godt med. Med fengende musikk og gøy koreografi garanterer vi at treningseffekten er høy. Denne timen passer for de aller fleste og kan med fordel kombineres med styrketimer.

Puls 
Her brukes enkle kombinasjoner  med innslag av  hopp og løp. Timen fokuserer på de gode gamle grunnstegene som alle kan henge med på og musikken hjelper deg til å yte litt ekstra. Denne timen passer for absolutt alle. Du kan selv styre intensiteten for å gjøre timen tyngre. Kan med fordel kombineres med styrketimer. Pulstimer varierer i fargekode ut i fra varighet og intensitet på timen. Les mer om Puls-timer her!

 

Step/puls

Kondisjonstime med bruk av enkle trinn på step. Denne timen passer for alle da man enkelt klarer å følge med på trinn. Du kan selv styre intensiteten for å gjøre timen tyngre eller lettere. Kan med fordel kombineres med styrketimer. Timen varierer i fargekode ut i fra varighet og intensitet på timen.

 

Dance puls

En danseinspirert puls time med fengende musikk, variert intensitet og innslag av styrkeøvelser. En gøy og effektiv time som garantert får fram svetten og smilet.

 

Puls/styrke int 

Dette er en time med moderat til høy intensitet hvor man jobber vekselsvis med kondisjonstrening og styrketrening. Dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket ditt på. Forskning viser at intervalltrening med høy puls gir meget gode resultater. Timen kan variere i fargekode ut i fra varighet og intensitet på timen.

 

Step/styrke int 

Dette er en time med moderat til høy intensitet hvor man jobber vekselsvis med kondisjonstrening og styrketrening på step. Dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket ditt på. Forskning viser at intervalltrening med høy puls gir meget gode resultater. Timen kan variere i fargekode ut i fra varighet og intensitet på timen.


Styrke med stang
Dette er en effektiv styrketime som tar for seg alle store muskelgrupper. Vi bruker vektstenger som hjelpemiddel og bruker tunge vekter med få repetisjoner. Denne timen passer for absolutt alle. Kan med fordel kombineres med kondisjonstimer.

 

Bodypump 45/60

Utholdende styrketime med bruk av vektstenger og løse vekter til fengende og motiverende musikk. Her får du styrket hele kroppen. Vi tilbyr 30/45/60 min Bodypump timer. Timen varierer i fargekode ut i fra varighet på timen.



Pump
Utholdene muskeltrening med vektstenger og manualer til fengende og motiverende musikk hvor du får styrket hele kroppen. Belastningen reguleres etter eget behov og fysiske form. Timene legger opp til god og trygg veiledning. Timene varierer i tid.


TRX
TRX er et slyngetreningsystem hvor man forbedrer styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet ved hjelp av funksjonelle øvelser. Du bruker din egen kroppsvekt for å skape motstand mens du trener, og kan dermed justere vanskelighetsgraden uansett fysisk form. TRX varierer i fargekode ut i fra intensistet og varighet på timen.

 

Tabata styrke

Styrketime etter tabata konseptet 20/10. Hver tabata intervall består av 20 sek jobbing, for så å hvile i 10 sek. Dette blir repetert gjennom 8 runder, dvs totalt 4 min. Tabata styrke varierer i fargekode ut i fra varighet og intensitet på timen.

 

Fitness ball

Styrketime med bruk av stor fitnessball med fokus på kjernemuskulatur. Fitness ball varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen.

 

Basisball Raw
Trening med medisinball. Styrke, kondisjon, hurtighet, balanse, stabilitet, mobilitet og koordinasjon i system. Time som passer alle, uavhengig av form og alder.

 

Dagens økt

En crossfit lignende gruppetime som foregår i styrkerom. En effektiv økt som inkluderer både styrke og kondisjon. Begrenset antall plasser på denne timen.

 

Kettlebell

Effektiv styrke – kondisjonstime med bruk av kettlebells, hvor du får trent hele kroppen. En morsom og litt annerledes form for styrke og kondisjonstrening.

 

Rosa Timer

Rosa timer er danseinspirerte timer full av energi, fengende musikk, ulike trinnkombinasjoner og koordinasjon. Passer for deg som liker utfordrende kombinasjoner og en effektiv kondisjonsøkt med mye treningsglede.

Zumba
Gøy, effektiv trening og latino-inspirert trening. Innholder daneseelementer fra dance-fitness med eksotiske rytmer som salsa, merengua, cumbia, reggaeton og flamenco/bellydance. Denne morsomme og energiske treningsformen passer for folk i alle aldre om du har danseerfaring eller ikke. Stegene og bevegelsene er lettlærte. Velkommen til en time med mye smil, latter, moves og danseglede. Les mer om Zumba-timer her!

 

Dance Aerobic
En danseinspirert aerobic- og dansetime med fengende musikk av ulike rytmer. En gøy time hvor du får danset deg i form.

 

Dance Step
En danseinspirert step-time med utfordrende trinn og kombinasjoner til fengende musikk.

 

Dance

En dansetime med ulike dansestiler som bedrer kondisjon og øker forbrenningen gjennom ulike intensitetsintervaller i dansen. Variasjoner av enkle og effektive låter kombinert med koordinering og høyere intensitet på andre låter. En time fyllt med danseglede.

 

Røde Timer

Røde timer er enkle, effektive og tøffe timer som passer for deg som er middels til godt trent. Timene legger opp til høy intensitet hvor du slipper å tenke for mye på trinn og koreografi. Det vil alltid finnes alternative teknikker, så har du begrensninger med for eksempel hopp og løp, kan du likevel delta på disse timene uten problem.
 

Spinn int
En effektiv spinntime med høy intensitet. Disse timene er lagt opp med systematiske arbeids – og hvileperioder. På disse timene anbefaler vi at du har prøvd spinning før.

 

Spinn 
Kondisjons- og forbrenningstrening på sitt mest effektive med høy intensitet. Timer som ikke kjøres etter spesifikke intervaller. Timen er delt opp i oppvarming, hoveddel og nedtrapping/uttøyning. Varierer i fargekode ut i fra intensitet på timen. 

 

Spinn 4x4

4 intervaller på 4 minutter, med 3 minutter aktiv pause mellom hver intervall. En effektiv time der du skal ligge med høy puls (85-93%) i arbeidsperiodene

 

Spinn pyrmide

Dette er en tøff spinningtime med intervller som bygges opp etter pyramideprinsippet. En vanlig pyramide kan bestå av “trappetrinn” med arbeidstid fra 1-7 minutter, der hvilen er halvparten av arbeidstiden mellom hvert drag. Her får du en variert, morsom og effektiv treningstime.

 

Spinn lagtempo

En tøff intervalltime hvor deltakerne deles i to lag. Timen består av like lange arbeidsperioder og aktive pauser, som varierer mellom 90 sek og 2 min.  

 

Strong by zumba

En høyintensiv intervalltime som er koreografert til musikk. Enkle og effektive trinn med innslag av styrke hvor musikken motiverer deg og pusher deg til å gi det lille ekstra. En time som garantert får fram svetten og smilet.


Puls/styrke int 
Økt oksygenopptak = økt fettforbrenning. Dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket ditt på. Forskning viser at hard intervalltrening med høy puls gir meget gode resultater. Dette er en time hvor en jobber vekselvis med hard kondisjonstrening og styrketrening. Timen kan variere i fargekode ut i fra vrighet og intensitet på timen.

Step/styrke int 
Økt oksygenopptak = økt fettforbrenning og dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket ditt på. Forskning viser at hard intervalltrening med høy puls gir meget gode resultater. Dette er en time hvor en jobber vekselvis med hard kondisjonstrening på step og styrketrening. Timen kan variere i fargekode ut i fra varighet og intensitet på timen.


X –Fit
Forutsigbar time med alt du trenger av kondisjon og styrketrening. Utfordre deg selv med tyngre vekter, høyere intensitet og kjenn at kroppen jobber hardt. Din instruktør vil hele tiden inspirere, motivere og pushe deg til å komme i mål

Power Kick
En kampsport-inspirert time hvor vi bruker teknikker fra boksing og andre typer kampsport. Vi bruker puter, skjold og hansker og jobber med ulike slag- og sparkkombinasjoner. En time som garantert vil gi deg et KICK!

Puls
Enkel og effektiv kondisjonstrening på gulv for moderat til godt trente. Vi blander øvelser med og uten hopp. Her får du en effektiv og gøy treningsopplevelse. Kondisjonstrening med høy intensitet.
Les mer om Puls-timer her!

Corebar HIT™
HIT står for High Intensity Training og er den ultimate kondisjons intervalltreningstimen. Dette er et fyrverkeri av en time med høyt tempo og fengende musikk samtidig som den er enkel å følge. Gjennom hele timen brukes COREbaren™, en vektet bøyd treningsstang. Vi tilbyr 30 og 40 minutters klasser.


Corebar Strong™
Corebar Strong™ er en 30 minutts ren Core & Styrke time. Denne tøffe, men lekne timen, er designet så du blir sterk fra innsiden og ut, med effektive øvelser som vil utfordre styrken, mobiliteten og stabiliteten i hele kroppen. Her får du ingen fancy trinn i takt med musikken, kun resultater! Gjennom timen brukes de tyngre barene, og den passer også perfekt til menn.


Basisball 4x4
Intensiv konidsjonstrening med medisinball (økt oksygenopptak). Trener kondisjon, hurtighet, balanse, stabilitet og mobilitet.


Basisball RIT
Basisball RIT (rope interval training) er en høyintensiv intervalltime (HIT) hvor man kombinerer Basisball med hoppetau. Timen er inspirert av Spartacus Workout, en treningstime fra de romerske gladiatorene. Intervalløkten vil trigge en ny opplevelse innenfor høyintensiv trening av basiselementer.

 

Tabata
Dette er høyintensitets intervall og styrketrening som øker både aerob og anaerob kapasitet. Hver tabata intervall består av 20 sek høyintensitets trening, for så å hvile i 10 sek. Dette blir repetert gjennom 8 runder, dvs. totalt 4 min. Vi tilbyr 30/45/60 min Tabata-timer.

 

 

Grå timer

Grå timer er timer for kropp og sjel der man kombinerer indre ro, pust, mental og fysisk trening. Dette er trening de fleste har godt av i en hektisk hverdag, men man må gjerne prøve noen ganger før man får et virkelig godt utbytte av treningen. God teknikk er viktig for et godt resultat.

 

Corebar Mobility

30 minutters core, styrke og mobilitets time med fokus på mobilitet og bevegelighet. Timen består av oppvarming og 3 serier med forskjellig fokus. Dynmisk serie, core og styrke serie og en strekk serie. En herlig og funksjonell time som med fordel kan kombineres med en kondisjonstime.

 

Yoga Mind
Dette er en time med fokus på pust, tilstedeværelse, tanker og følelser. Vi bruker veldig få stillinger og det er en meditativ time hvor vi evner å gi slipp både fysisk og mentalt i ulike stillinger. Timen passer for alle og spesielt for deg som er ny. Her får du integrert alt det du trenger for å gå videre på andre type yoga timer. Timen kjøres nede på matten
Les mer om Yoga-timer her!

 

Rolig yoga

Dette er en time med fokus på pust og tilstedeværelse. Fokus på forløsende stillinger og evnen til å gi slipp. På denne timen ligger vi lenge i hver stilling. Timen holdes stort sett nede på matten. Timen passer for alle og spesielt for deg som er ny. Her får du integrert alt det du trenger for å gå videre på andre typer yoga timer.

 

Klassisk yoga

Denne timen har en kombinasjon av forløsende stillinger, flyt og styrkende stillinger. Timen består også av stående stillinger. 

 

Styrkende yoga

Denne timen har som hovedformål å være styrkende med endel stående stillinger. Variasjon av styrkende øvelser for hele kroppen, med fokusområder som for eksempel rygg, kjerne osv. Timen har mer energi med fokus på kraft fysisk og psykisk. 

 

Flyt yoga

Dette er en time der du jobber mer dynamisk med pust og bevegelse. Denne timen gjør deg god og varm i kroppen, strekker ut og gjør deg sterkere. Passer for deg som vil ha litt mer bevegelse og stående stillinger. Det kan være en fordel å ha deltatt på rolig yoga om du er helt ny.

 

Pilates/yoga fusion

Denne timen er en kombinasjonstime av yoga og pilates. Vi tar med oss roen og tilstedeværelsen fra yoga inn i pilates verden hvor det er fokus på styrke og kjernemuskulatur.

 

Pilates
En effektiv treningsform som kombinerer bevegelse, pust og kroppsbevissthet. Pilatestrening former muskulaturen spesielt på områder som mage, rumpe og lår. Fokuset ligger på core-muskulatur. Pilates gir økt styrke og fleksibilitet,bedre holdning og kroppsforståelse.
Les mer om Pilates-timer her!

 

Blå timer

Passer for deg som er godt voksen eller har spesielle behov eller hensyn å ta. Det er aldri for sent å begynne å trene eller å ta vare på helsen og holde seg i form. Som godt voksen kunde hos oss er du i de beste hender hos våre erfarne instruktører. I tillegg til helsegevinst fra timene opplever mange deltagere på våre blå timer det sosiale miljøet timene legger opp til som givende og viktig.

Les mer om Seniortrening her!

Godt Voksen
Er en enkel time med god instruksjon i effektive og enkle øvelser. Denne timen trener hele kroppen på en enkel og morsom måte med aerobic, dans, spinn og lignende øvelser. Timen kan også inneholde en styrke- og balansedel hvor vi styrker kroppen med blant annet frie vekter, strikk og matteøvelser. Timen avsluttes med en avslappende uttøyning. Lav belastning på rygg og knær men med god intensitet.